ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stiernecreutz och bevis?  (läst 2498 gånger)

2019-07-22, 19:25
läst 2498 gånger

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej!

Jag anser att jag har funnit starka indicier till släktskap från Stiernecrutz på min släkts sida men vad räknas?

Måste alla dokument finnas eller finns det undantag?

T.ex så erkände inte fadern barnet som sitt men får ändå namnet Kniberg som var deras namn innan de adlades.
Modern arbetade på det ställe där de fanns vid den tiden.
Modern och barnet skiljs åt och han får bo hos en kusin till den misstänkte fadern.
Han blir militär och på ett dokument som jag har så avsäger han sig namnet Kniberg och tar namnet Stiernström.
Hans mor hette då Lindström i efternamn och detta säger också en hel del anser jag i alla fall, en blandning av namnen?
Senare i livet så inhyser modern barnbarn till en av bröderna Stiernecreutz i Stockholm?

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur man diskuterar om sådana saker.
Vill påpeka att jag är helt novis när det gäller adelsfrågor, förutom att de skall vara far till son annars så bryts ledet.

Mvh
Pär

2019-07-23, 10:10
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Axbergs husförhörslängd AI:8 bild 50 sid 44 Axbergshammar


Pigl. Maria Larsdotter, född 1783 Axberg, flytt 1810 till Asker, Abs. för Lägersm
Under hennes namn står
Kamar P: Dxxxson Fabiaxx född 11/4 1808 (lite svårläst)


Kan det vara modern o sonen?




2019-07-23, 18:03
Svar #2

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej!
Ja detta verkar stämma då Fabians årtal och datum stämmer mm:
Axberg (T) C:5 (1764-1831) Bild 1450 / sid 281 (AID: v52911a.b1450.s281, NAD: SE/ULA/10047)
Samt att när de kommer till Asker så skriver hon in sig som Lindström:Asker (T) B:2 (1805-1855) Bild 18 / sid 15 (AID: v52852.b18.s15, NAD: SE/ULA/10025)

2019-07-28, 00:44
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
I just detta fall är det vedertaget att fadern var en Stiernecreutz, det är så starka indicier.
De är f ö förfäder till statsminister Göran Persson.
Ulf Berggren

2019-07-28, 18:07
Svar #4

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Tack för svar!

Om detta är vedertaget så slutar inte Stiernecreutz nr. 2143, 1850-08-17 som är skrivet i:
"Den introducerade svenska adelns ättartavlor"
Då slutar denna 1997-07-30.

2019-07-28, 18:50
Svar #5

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
Skulle inte tro att det är accepterat förrän det finns papper på faderskapet. Indicier är inte bevis.
Sven

2019-07-28, 18:58
Svar #6

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Detta var även min tanke att det behövdes bevis, men starka indicier kan även vara avgörande i domstolar?

2019-07-28, 19:21
Svar #7

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
Det är bara du som bestämmer vad som är avgörande för dig själv. Men jag är säker på att om du tar upp det med Riddarhuset så blir du avvisad.

2019-07-28, 20:08
Svar #8

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Tack för dina åsikter det var detta som jag frågade om först.
Jag kan skriva vad jag tycker och tänker men detta är inte helt rätt då jag är novis på adelsfrågor.

Det som är avgörande för mig att det skall vara rätt.

Jag anser att detta är så starka indicier att det kan räknas som bevis och även flera som anser så.

Men är detta nog?
Jag är en noggrann och seriös släktforskare det var därför jag ställde frågan här.
Jag skall skriva till Riddarhuset och får se hur de ställer sig.


2019-07-29, 19:52
Svar #9

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Tack Ulf och Sven!

Finns det inga fler här inne som har stött på liknande frågor eller dylikt?
Är öppen för allt.
Mvh
Pär

2019-07-29, 22:10
Svar #10

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Jag tillhör en oäkta svärdslinje från en adlig ätt, ännu levande. Faderskapet har såvitt jag vet inte bekräftats i officiella dokument. Min ff ff ff föddes oäkta 1832.

Det som gör att jag är säker på faderskapet är följande;
- Sonen fick patronymikon efter adelsmannens förnamn.
- Modern var piga hos den ogifte adelsmannen vid sonens födelse.
- Adelsmannen hade fått två oäkta barn med andra pigor tidigare.
- Adelsmannen "föregifvas vara fadern" står det i födelseboken.
- Sonen bodde hos adelsmannen, efter att modern flyttat och gift sig med en annan man.
- Sonen står de första åren som o.ä. längst ner på husförhörets sida under pigor och drängar, men flyttas upp till att stå direkt under adelsmannen, som barn gör i relation till sina föräldrar.
- Adelsmannen nämns som fadern under "öfriga anteckningar" i en del dokument som inflyttningslängder, husförhör längre fram och så.


Köttsliga förbindelser utanför äktenskapet var som du antagligen vet strängt förbjudet bakåt i tiden, många togs till dåtidens lokala rättsinstanser. Det jag fick lära mig ifrån mitt fall när jag ville ha officiella dokument på faderskapet var att tydligen slapp adelsmän undan påföljder. Merparten som straffades för utomäktenskapliga brott var fattigt enkelt folk. Låter kanske främmande men tänk idag på det aktuella fallet med den amerikanska rapparen ASAP Rocky, som många vill se släppt på grund av att han är känd och tjänar mycket pengar - lite samma strukturer än idag.


Även om du hade hittat dokument som bekräftar faderskapet så hade ätten ändå ansetts utdöd 1850. Barn födda utanför äktenskap anses inte tillhöra ätten.
Men baserat på det du skriver så tycker jag du har ett väldigt starkt fall.

2019-07-30, 18:25
Svar #11

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej och tack för att du skriver om din erfarenhet och din historia!

Väldigt kul att läsa men samtidigt blir jag förvånad och besviken.

Vill inte Riddarhuset eller nu de som skriver in adel ha det rätt?
Oavsett om en adelsperson får barn med en arbetare, var det fel?
Jo om det var våldtäkt givetvis men inte om det var ömsesidigt.


Om det finns bevis samt starka indicier som till och med en domstol idag skulle ha godkänt varför ger de avslag?

Klassamhällen har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

Fann igår att barnet och modern skildes åt när barnet var 5 år gammal?
Har ännu inte hittat hela vägen men tror och hoppas att fadern (adelsmannen) ville att sonen skulle ha det bra och få karriär vilket han senare fick inom det militära.
Modern jobbade vidare inom samma adelsfamilj så hon måste ha gått med på detta, tror jag.
Barnet hittar jag som 17-18 år i en fosterfamilj som är släkting till samma adelsmän.




2019-07-30, 18:40
Svar #12

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Du har ju lagt ut en antavla som finns på nätet.
Där skrivs ju att Fabians fader betalade för sonen.
Har du hittat någon bouppteckning efter fadern?
Kniberg hette ju även hans fosterfar, så efternamnet kan ju även kommit från honom. Även Stiernecreutz hette Kniberg från början.


Det finns ju även ättlingar till Erik XIV som han erkände som sina döttrar o som han såg till att försörja på olika sätt.
Men de blev inte legaliserade som prinsessor.


Så det är nog som  så att endast barn inom äktenskapet räknades som ättling på den tiden.


Men du ska vara glad åt att det finns en fader till Fabian.
Vi är många som inte har en aning om vem som kan varit fader till ett barn fött utom äktenskap i våra anor.




2019-07-30, 18:59
Svar #13

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej Sonia!
Du började med att fråga mig om modern och sonen istället för att svara på min ställda fråga?
Hade du hoppats att jag hade gjort bort mig.

Det verkar det så som du skriver till mig i alla fall.
Jo det stämmer att jag har mitt släktträd på nätet för mina släktingar.
Där har jag skrivit det jag tror och det har jag väl rätt till?
Jag har inte sett någon som är oäkta/onämnd son kunna kliva upp i sådan hög rank inom det militära förut så jag tror att han hade hjälp.
Har du det?

Jo jag är glad åt att han hade en far och detta har jag skrivit om du läser min text!
Jag har själv okända fäder i mina led och tycker att detta är synd och tråkigt men ta inte ut detta på mig för att jag försöker att hitta en fader onämnd och fråga om en person.


2019-07-30, 20:12
Svar #14

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Du har nog missförstått mina inlägg.
Jag tvivlar absolut inte på din forskning bakåt.


Hur det var med den militära karriären på 1800-talet har jag ingen aning om.
Om det skedde på egna meriter, kontakter, pengar eller annat.


Mina anor har endast gjort sin sk värnplikt.

2019-07-30, 20:21
Svar #15

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Vad bra för för jag har alltid haft stort respekt för detta forum som hjälper andra personer helt gratis.

Jag har haft hjälp av denna sida flera gånger och nu många år senare så försöker även jag att hjälpa om jag kan.


2019-07-30, 20:50
Svar #16

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Det finns två kriterier för att adelskapet skall föras vidare; 1. Fadern skall vara adlig. 2. Barnet skall vara fött inom äktenskap. I och med detta så samlar riddarhuset ingen information om oäkta linjer. Det är vi själva som får forska, nedteckna vad vi vet och föra informationen vidare.


Att vara bastard var en stor skam på den tiden och man kunde även utestängas ifrån vissa yrkesvägar. Man fick inte ärva fadern.


2019-07-31, 07:08
Svar #17

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Tror jag missförstod din kommentar något, jag skrev ju att adelsmän slapp undan påföljder. Förstår nu att det var vad du frågade om. Jag uttryckte mig lite felaktigt, vad jag menade var inte att de togs till rätten och där friades, utan de oftast slapp rättsprocesser överhuvudtaget gällande oäkta barn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna