ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik son eller inte?  (läst 1514 gånger)

2019-07-22, 00:57
läst 1514 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej!

Jag är lite förvirrad här, jag tycker det står att Eric är Per Rasmussens son i mantalslängden. Ett år senare gifter sig Eric Persson ifrån Bjäraryd med Gunilla Persdotter (till Torsabjörke där Gunilla finns) och försvinner då ifrån mantalslängden under Bjäraryd. Så långt allt väl.

Problemet är bara att Per Rasmussen med fru sätter en hel rad barn till världen i Bjäraryd under 1690-talet, men ingen med namnet Eric.

Har jag rätt i att det står att han är son till Per Rasmussen, eller har jag missuppfattat det?

2019-07-22, 10:48
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Jo, det står son Erik.

2019-07-22, 11:16
Svar #2

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tack!

Tänkte det, men hur gör man då?  :o

Erik blir inte listad om man söker på DDSS födslar med Per Rasmussen som far och jag har plöjt igenom födelseboken för hela tiden som är aktuell utan att hitta Eriks födsel. Dessutom får Pers första två söner i DDSS båda namnet Rasmus (eftersom första sonen dör) och det känns ju rimligt att Eric då också fötts senare. (Annars skulle han teoretiskt kunna vara född före 1690 då födelseboken börjar.)

Jag har hittills inte hittat ett enda dokument som anger Eriks ålder eller födelseår. Det enda jag vet om honom (förutom 3 fruar och några barn) är att han var nämndeman ... kan det finnas information om dem någon annanstans?

Kan man anse inlägget i MTL som bevis på att han faktiskt var Pers son ... det vore ju inte första gången som prästerna har skrivit helt tokigt.

2019-07-22, 11:38
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst står det mycket fel i kyrkoböckerna - men när det skrevs fel i mantalslängden, så var prästen oskyldig...  :)

Har du följt familjen i mantalslängden i fler år och sett att det står son hela tiden, och inte dräng tidigare?

Bodde de kanske någon annanstans tidigare, och Erik föddes där?

Har hustrun varit gift med en annan Per tidigare, så att Erik är Per Rasmussons styvson?

Finns det bouppteckningar efter Per och/eller hustrun?

Är det en skattegård? I så fall kan det finnas upplysningar i uppbudsprotokollet när det barn som tar över gården löser ut syskonen.

Är några av Per Rasmussons andra barn dopvittnen till Eriks barn?

När är Erik med som betalande i mantalslängden första gången? Man var skattskyldig från 15 års ålder, och åldern är oftast uträknad i slutet av föregående år, så han borde alltså vara född minst 16 år innan det år han är med i längden första gången.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-22, 11:39
Svar #4

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Erik fanns med som son i Bjäraryd även i föregående mantalslängd, den för 1710,men inte tidigare,
om nu det kan vara till någon hjälp. :)

2019-07-22, 12:35
Svar #5

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tackar för tipsen! Ja, det är ju klart att prästen är oskyldig.

Att Erik dyker upp året innan har jag också konstaterat och tänkt att han då antingen blir 16 år gammal eller flyttar in någon annanstans ifrån. Hade han varit 16 så borde han ha funnits med i födelseböckerna så kanske är han äldre. Han gifter sig dessutom 1712 med en 45 år gammal kvinna, så det är kanske mindre troligt att han var 18 år då... frågan är bara om han kunde vara mycket äldre och fortfarande stå listad som "son" och inte som fullvuxen karl med sitt fulla namn.

Jag har letat efter både Eriks och föräldrarnas bouppteckningar, men utan resultat.

Att hitta tidigare bostäder för familjen är inte lätt eftersom det handlar om tiden före 1690, men jag ska kolla vad som finns. Är tyvärr ingen mästare på att läsa. Det finns två andra Eric Persson i MTL 1709 men de bor kvar på sina resp. ställen även året efter.

Per Rasmussen bor på Bjäraryd i MTL 1688, men står inte "först i ledet" jag är tyvärr inte i stånd att tolka resten:

http://www.arkivdigital.se/aid/show/v842606.b1470.s253

Nästa bakåt är 1661, och där kan jag inte hitta någon som verkar rätt.

2019-07-22, 14:17
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så länge en son bor hemma och fadern står för bruket (eller modern om hon är enka), så är han noterad som son hur gammal han än är.

I den mantalslängd som du länkar till står under Biärrery:

Madz Hanß. g. siukl. h. Per Raßmuß. h.

Kan det vara Pers svärföräldrar? Mads Hansson och Per med hustrur hör till samma hushåll.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-22, 16:51
Svar #7

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Ingen aning, men Pers fru som han fått barnen med på 90-talet hette Håkansdotter i efternamn så det lär inte vara hennes föräldrar. Kanske någon annan släkting eller svärföräldrarna till en ev. tidigare fru ... men det känns näst intill omöjligt att reda ut eftersom det inte finns några böcker längre tillbaks.

2019-07-22, 17:43
Svar #8

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15282
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 21:24
    • Visa profil
Per Rasmusson finns med i mantalslängden  för 1684 och står för ett halvt hemman i Bjäraryd i 1686 års jordebok.
Jordeböcker, JordeböckerBlekinge län, SE/RA/55201/55201.10/1 (1686)
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0055513_00110
Han  hade barn födda före 1690.
Sonen Håkan var 14 år gammal när han avled 1697 (DDSS), dvs född ca 1683.
 Håkan och Erik Perssöner  kunde 4 parter av svenska katekesen 1687, Kanske var de
Pers Rasmussons söner. Tyvärr framgår inte var de bodde.
Gammalstorp (K) Kat:1 (1683-1737) Bild 3 / sid 373

2019-07-22, 18:34
Svar #9

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Tack! Jordeböcker har jag inte sysslat med tidigare, så får man lära sig något nytt.

Håkan Persson hittade jag också. Samtidigt fick jag har konstatera att han inte var ensam om att dö på 90-talet. Per fick 4 söner som alla döptes till Rasmus men som dog inom ett par dagar efter födseln.Detsamma gäller dottern Kristin, och eftersom de döper en dotter till Nilla 1698 så lär dottern med samma namn från -93 inte heller ha överlevt. (DDSS verkar här inte vara särsklit komplett.)

Katekesboken hittade jag också tidigare men kände då inte till Håkan. Eric såg jag där men det kunde ju vara vilken Erik som helst. Tillsammans med Håkan blir det lite mer sannolikt att det är han.

Det är väl i princip bara att betrakta förhållandet som sannolikt. Eric verkar vara född innan kyrkoböckerna börjar, och det är han ju inte ensam om.

2019-07-22, 23:23
Svar #10

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
En liten följdfråga bara om katekesationslängderna ... Håkan föddes alltså ca 1683, då lär han väl inte ha förhörts om katekesen vid 4 års ålder? Känns också föga troligt att Per skulle ha två söner med samma förnamn.

Vid vilken ålder började man förhöra barn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna