ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jöns Pehrsson, født ca. 1781, død 1857, Åryd församling  (läst 388 gånger)

2006-11-28, 22:57
läst 388 gånger

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hvor stammer min ane Jöns Pehrsson fra?!? Første gang jeg støder på denne mand er ved hans vielse i 1811 i Åryd församling, Blekinge, hvor ham bor i Halahult. Muligvis på nær en kort tidsperiode, så bliver han boende dér indtil sin død i 1857. Konsekvent angiver församlingens husforhør, at han var født 10. september 1781 i Bräkne-Hoby församling - men der er han ikke at finde i kirkebogen! Jeg har forgæves søgt hans fødsel/dåb svarende til ovennævnte dato (både blandt uægte- og ægtefødte), men uden held. Jeg har ledt i følgende forsamlinger i Blekinge og Småland: Bräkne-Hoby, Åryd, Ronneby, Backaryd, Tingsås, Asarum, Hällaryd, Södra Sandsjö, Urshult. Åryds ældste husforhør angiver, at han er indflyttet i 1796 fra Bräkne-Hoby. Jeg har forsøgt at finde ham i husforhøret for Bräkne-Hoby for 1791-95. Jeg har flere mulige kandidater, men ingen af dem virker helt oplagte. Mindst to gange har Jöns Pehrsson begået (eller i det mindste været anklaget for) kriminalitet. I 1819 nævnes han i Ronneby: Häktade Torparen Jöns Pehrsson, Härads Häktet. Senere nævnes i Åryd af Bräkne Härads Rätt dömd att bortflytta för olofligt till[?]grepp af Hö. Utslagit fallit 15/9 43. Han ser dog ud til at blive boende. Jeg har ikke ledt efter information i dombøgerne endnu. Hvor meget information om hans tidliger liv og baggrund kan jeg forvente at finde? Jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med oplysninger eller gode råd, der kan lede mig på sporet. Venlig hilsen Jacob

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna