ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Olof Jonsson Bibohl  (läst 237 gånger)

2019-07-20, 06:42
läst 237 gånger

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5835
  • Senast inloggad: 2019-08-11, 20:19
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Denne Nordingråbåtsman skall enligt uppgifter i rullorna vara född i Västerbotten 1792. I Kråkendatabasen finns en född 1792 26/12 i Gunnismark i Umeå lf vars mor dessutom heter Margareta (ett namn som går igen i Olofs enda dotter). Han antogs i augusti 1808 som fördubbling på 21:a roten i Nordingrå. Finns något i Umeå eller Bygdeå (familjen flyttade till Dalkarlså i mitten på 90-talet) kyrkoböcker som motsäger att han skulle vara född i Gunnismark?

2019-07-24, 14:27
Svar #1

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 18:59
    • Visa profil
Familjen i Dalkarlså går inte att följa - det står "alla borta"  vid tiden för kriget. I mantal 1812 finns förstärkningskarl Jon Svensson Artig, 44 år. Han har hus och jordägor. Namn och ålder stämmer i vart fall.
Soldatnamnet Artig verkar dessvärre inte finnas i AC. Varken Olof J. eller Jon S. finns i passregister för Y.


2019-07-25, 09:12
Svar #2

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 18:59
    • Visa profil
Det stod inget om Bibohls födelseort i fångförteckningarna från Härnösand i slutet av 20-talet. Domboken har jag inte tillgång till, men personens bakgrund noteras där ibland.
Om soldaten Per Jonsson R5 Wildskytt i Dalkarlså (senare soldat Bäck), var Olofs bror så var den senare aldrig dopvittne för Wildskytt/Bäcks barn.

2019-07-28, 10:16
Svar #3

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5835
  • Senast inloggad: 2019-08-11, 20:19
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det finns en möjlig felskrivning som jag tycker tyder på att jag hittat rätt. I Bygdeå AI:7b 59 står en anteckning på Olofs yngre bror Petter "i Ångermanland". Kan det verkligen gälla en 11- eller 12-åring? Kan inte prästen missupfattat saken och att det istället är brodern Olof som finns "i Ångermanland"?

2019-07-31, 20:07
Svar #4

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 18:59
    • Visa profil
Förmodligen var Per i Ångermanland. Men, han noteras inte heller i passregister. Svårt följa Per i Bygdeå. Enligt Mantalsskrivningsuppgifter 1817 (AC), fanns dräng Per Jonsson, hos kapten Humble, Bygdeborg, Skinnarbyn, 28/11 1816, bild 347/sida 680 (Riksarkivet). I kyrkboken blir det AI/7b, s 110, Per finns även på s 52, och AI/8, s57 Dalkarlså.
Olof Bibohl verkade saknas i listan över båtsmän i mantal Nordingrå. Vigseln 1813 i Nordingrå är första spåret jag hittat. Hustrun dog 1822, bouppteckningen gav inga ledtrådar.

2019-07-31, 21:45
Svar #5

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5835
  • Senast inloggad: 2019-08-11, 20:19
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jo, han finns i mtl alla åren från antagandet 1811-13 och vidare antagligen till avskedet 1822, med en anteckning i uteslutna mantalskolumnen. Vem skulle annars "Ordinarie Båtsman Bibohl" vara, 1811 t.o.m. med anteckningen "ogift"? Den Bibohls hustru som finns i 1810 års mtl är inte Olofs. Olof antogs på rotan först 2/8 1810. I Bygdeå har han sist en anteckning "abs" i förhörskolumnen för 1810. Dessutom ett struket "tj." som väl får antas betyda att han tjänat, men när är svårt att veta, troligen innan han antas som båtsman (om det nu är han som blir båtsman i Nordingrå). När skulle Petter ha varit "i Ångermanland" (om det nu är han)? Han har också ett "abs" 1810 och sedan ett streck 1811. Då är han 11 eller 12 år. Kan man skicka en så ung pojke till Ångermanland där släkt saknas?

2019-08-01, 14:56
Svar #6

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 18:59
    • Visa profil
Du har antagligen rätt om mantalslängderna. Förnamn saknas. Och ja, det fanns en äldre avskedad Olof Bibohl i mantal.
På Södra Västerbottens släktforskares hemsida finns register över Bygdeå. Jag kunde varken hitta syskonen Brita, Olof eller Jon i vigsel- och dödregistren där.
Några av dom kan ju ha flyttat till Ångermanland, och Per rest efter sedan Margaretas död 1809. Noteringarna i Dalkarlså, för Jon Svenssons familj är bristfälliga. Om Svensson var förstärkningskarl så kan det ha blivit tomt i torpet.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna