ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wallman, Skällvik (St Anna)  (läst 921 gånger)

2019-07-18, 00:47
läst 921 gånger

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 18:42
    • Visa profil
Är det någon som vet om prästen Wallman i Skällvik (St Anna) hade någon son som kunde föra namnet vidare?
Jag letar efter en Maria/Maja Wallman född 1763 - datum går inte att återfinna. Hon återfinns som änka i Björkvik (D) år 1791 men först några år senare finns noterat varifrån hon kom, vilket hon väl då själv uppgivit: nämligen "St Ana Capel". Innan flytten till Björkvik hade hon bott i först Söderköping och därefter i Norrköping
Hälsningar
Inger

2019-07-18, 13:59
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!

Kan du lämna lite mer detaljerad information, var finns hon i hfl, flyttlängder, vigsel om du har den m m?

Med vänlig hälsning

Britt-Marie

2019-07-18, 16:41
Svar #2

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jag hittade en uppgift på Disbyt om en vigsel i Söderköping (S:t Laurentii) 1787. 1787-11-01 vigs skomakaregesällen Anders Stening och pigan Maria Wallman (C:2 S:t Laurentii s 349). Maken finns i hfl AI:2 S:t Laurentii s 61, Hagakvarteret:

Ges. Anders Stening f 1766, se sid 49.
Ges. Lars Wallman f 1769, No 90/5. Det visar sig att han flyttar till Finland 1790 (soldat?). Detta skulle kunna vara en bror till Maria.
Ges. Claes Stening f 1751
mod änk Maja Stina Stening f 1722, död 1786-01-12.

På sidan 67 (49 övre pag) finns skomakaregesällen Anders Stening och hans hustru Maja Olofsdotter f 1763, inflyttad tror jag 1782 attest 1. De flyttar 1790 attest nr 4, till Norrköping, AI:2 s 16. Maja Olofsdotter Wallman står det i flyttlängden. Attest nr 5 är Lars Wallman.

Om nu uppgiften om S:t Anna som födelsesocken är korrekt så finns det tre stycken Maria Olofsdotter som kan vara tänkbara till att börja med. 1762-05-03 Maria i Gäddevik, dotter till Olof Larsson och Maria Svensdotter, C:3 s 251. 1764-03-04 Maria i Dal, dotter till Olof Andersson och Kerstin Carlsdotter, C:3 s 259. 1764-04-02 Maria i Ramstorpet, dotter till fiskaren Olof Mattsson och Carin Eriksdotter, C:3 s 260.

Det finns en bou Stegeborgs skärgårds häradsrätt FII:15 s 255 för Olof Matsson och Carin Eriksdotter i Rövik, S:t Anna. Båda döda 1795. Barn: Mats, Erik, Olof, Nils och Maja 31 år g m sockne- och skärmannen Bengt Ersson i Svenmarö. Henne kan man alltså avskriva.

Bou finns även för Olof Andersson gift med Kerstin Carlsdotter i Dal, S:t Anna 1787 FII:11 s 141. Barn: Carl, myndig och Anders 11 år, Maria 23 år och Kerstin 15. Sonen Carl född 1759 finns med modern i AI:2 S:t Anna, Dal Uppegård s 148.

Jag hittar inte någon bou för Olof Larsson i Gäddevik. Eftersom det finns en Lars Wallman i nära anknytning till Maria så kan ju detta vara en tänkbar kandidat. Olof Andersson i Dal avlider 1787 och då lever fortfarande denne Lars Wallman och borde då ha omnämnts i bou.

Återkommer om jag hittar något mer av intresse.

2019-07-18, 18:42
Svar #3

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 18:42
    • Visa profil
Hej
Supertack för allt arbete du lagt ner men jag har alla dessa uppgifter sedan tidigare. Även jag har utgått från att det ev kan finns ledtrådar genom att hennes blivande man, Andreas, har en granne tillika även han gesäll, som heter Lars Wallman (som du skriver ev bror till Maja). Det visar sig ju att de även flyttar samtidigt (1790) - familjen Stening flyttar till Norrköping och Lars till "Finland".  Lars Wallman har jag även hittat i flottans arkiv.
Maja återfinns första gången i St Laurentii fs i Söderköping som piga hos Brännmästare Dahlqvist (hfl 1784 - 1788, sid 33). Då omnämns hon som "Maja Olofsdotter". När hon gifter samt då sonen föds omnämns hon som Maria Wallman. När dottern föds 1790 får hon heta "Maja Wålman".
Clas och Andreas Stening är enbart halvsyskon. Clas mamma heter Christina, född Björck.

Andreas  med familj återfinns enl Mtl i Kv Järnstången i Norrköping 1791 och då står Andreas som "Reservsoldaten". Efter detta finns inga spår av Andreas så man får ju utgå ifrån att han dog som soldat, ev redan till sjöss vilket många gjorde. Maja och de två barnen (Clas och Magdalena) återfinns i Björkvik (D) redan 1791. Maja är då änka. Hon gifter senare om sig med en soldat. De får många barn tillsammans och i föd-böcker kallas  hon både "Maja Olofsdotter" och "Maja Svensdotter". Inte i något sammanhang kan man se datum för hennes födelse. Hon dör i Björkvik 1844.

Jag var i Söderköping igår och träffade en man som berättade att församlingen St Anna (Capell) på 1700-talet var den största församlingen i stiftet. Själva det fysiska kapellet var dock litet varför många förrättningar föregick i Skällvik och vad man kan se om prästen Wallman verkade han i båda församlingarna i början av 1700-talet.
Än en gång, tusen tack för nedlagt arbete
Vem var hon egentligen och var kom hon ifrån .... och vad hände med hennes man?
Bästa hälssningnar
Inger

2019-07-18, 18:59
Svar #4

Utloggad Inger Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 18:42
    • Visa profil
PS
Vad tror du om min initiala fråga; jag menar släktnamnet Wallman?
Visst är det väl märkligt att hon benämnts vid så många olika namn. Onekligen är Gäddvik-Maria intressant eftersom pappa hette Olof och mamma Svensdotter. Hon har antagligen själv uppgivit 1763 som födelseår. Det enda som finns förutom detta är att hon är 24 år när sonen Claes föds den 16 feb 1788./Inger

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna