ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Justina Persdotter  (läst 1286 gånger)

2019-07-17, 20:19
läst 1286 gånger

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 07:46
    • Visa profil
Hej,


Skulle se om någon har koll på en Justina Persdotter och hennes föräldrar. Har hittat henne i Tuna (C) AI:3a 1764-1778 Bild 38/Sida 32, där hon är gift med Pehr Pehrsson född 1759 i Tuna, Östra Edinge och bor tillsammans med sin make och barn. Har försökt spåra henne i födelsböckerna i Almunge men kan inte lokalisera henne. Vore tacksam för hjälp


Mvh Johan

2019-07-18, 23:55
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Vigseln är 30 maj 1742 i Almunge, där får vi veta att bruden kom från Biörkeby. Några husförhörsböcker finns inte så tidigt så vi får kolla mantalsböckerna istället. Tyvärr saknas många års, men en del viktig information finns.

1740 fanns det en Pär Ersson, änkling på Biörkeby. Han hade döttrarna Lena, Justina och Lisa.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0005328_00124#?c=&m=&s=&cv=123&xywh=-942%2C1333%2C4643%2C2236
Följer man böckerna bakåt ser man att Pär står som änkling 1729, men inte 1727. Där någonstans bör man hitta en kvinna i dödsboken som dog på Biörkeby och var kanske runt 35år. Sedan kan man leta vidare efter vigseln, Justina föddes 1721, systrarna var förmodligen äldre eftersom de dök upp före henne i mantalsböckerna. Så kanske gifte sig Pär runt 1715?

2019-07-19, 00:43
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Så lätt var det kanske inte, det är nästan som om prästen låter bli att anteckna sånt som händer hos Pär Ersson. Någon död hustru hittar jag inte och inte heller någon av de tre döttrarnas födelse, om det nu inte är Lisa som föds 1711 på Lindahlen. Pär Ersson med hustru dyker i alla fall upp på Biörkeby 1721 men före det saknas mantalslängder i flera år så han kan ha varit där tidigare. 1712 fanns det en (domare?) Erich Andersson på den delen av gården, kanske var det fadern som de tog över efter.

2019-07-19, 09:26
Svar #3

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 07:46
    • Visa profil
Jag får tacka så jättemycket ändå. Mer än vad jag har hittat. Ibland vill bara inte materialet visa oss allt. Jag måste bli bättre på att nyttja mantalslängderna mer än vad jag gör men finner de lite mer svårlästa än övrigt material.


mvh Johan

2019-07-19, 09:46
Svar #4

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 07:46
    • Visa profil
Slängde mig in i mantalslängderna och har hittat domaren Erich Andersson fram till 1716. Därefter tar Ersson över Biörkby.  I mantalslängden för år 1720 ser man även att det finns tre Ersson, Pär, Olof och Isak. Hur troligt är det att de är bröder och alla söner till Erich? Siffran till höger före de eventuella barnens namn, är det antalet personer som bor på gården inklusive eller?


Mvh Johan

2019-07-19, 10:16
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Ja, siffran är hur många som bor på gården, vuxna och skatteskyldiga då.

Det är ganska sannolikt att de är släkt, men inte nödvändigtvis bröder. Man hade ju sedvänjan att äldsta sonen tog över gården men också att döpa förstfödda barnen efter farmor och farfar. Det innebär att namn ofta återkommer varannan generation. Så de kan också vara kusinbarn, barnbarn eller hur det nu blir. Eller så är det bara en slump att de har samma patronymikon, Erik var trots allt ett vanligt efternamn.
Du har även siffran längst till vänster i vissa år av mantalslängderna, ofta ett bråktal som kan vara tex. ½, eller tredjedelar. Ibland kan man se att en bonde har tex. 1 helt mantal själv, sedan dyker två personer upp med ½ mantal var, då har det varit hemmansklyvning. Då är de förmodligen syskon, men i följande generationer kanske ena gården säljs till någon utomstående.

2019-07-19, 11:47
Svar #6

Utloggad Johan Möllerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 07:46
    • Visa profil
Vuxna och skatteskyldiga inkluderar inte unga döttrar med andra ord, då jag ej hittar flickorna vid tiden kring 1720.


Man ser både på mantalslängden 1720 och 1722 att det är bråktal på vänsterkanten och man kan anta att de är syskon men om jag vågar lägga in det i min släktforskning är en annan femma. Finns även en Anders Josefsson som delar på en del av hemmanet och antar det kan vara en svärson till Erich? Spekulationer förvisso.

2019-07-19, 12:11
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Kan så vara men då bör man leta upp bevis i form av tex. en vigsel mellan honom och någon av Eriks döttrar. Det kan också vara en arrendator utan släktskap, eller en ägare sedan tidigare hemmansklyvning som kanske gjordes för hundratals år sedan. Vissa gårdar kanske skapades på vikingatiden eller ännu tidigare och klövs första gången under tidiga medeltiden. Sedan hände nog inte mycket sådant i nedgångstiderna efter digerdöden, men så kom det igång igen på 15-1600-talet. Förutom att folkmängden ökade och konkurrensen om gårdarna blev större hade också jordbruksteknikerna förbättrats så det gick att dela en gård på två och det räckte ändå till två familjer.

2019-12-22, 15:43
Svar #8

Utloggad Lennart Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 20:35
    • Visa profil
Hej Johan,
Du är helt rätt Justina är dotter till Per Ersson i Björkby. De två systrarna Justina och Lena gifte sig med de två bröderna från Edinge Per och Erik Persson. Justina och Per bodde sedan i Edinge medan Lena och Erik bodde i Björkby. Bevis följer bla nedan bouppteckning efter systrarnas farbror den kände tenngjutaren Daniel Björkman.




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna