ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Journaler tidigt 1900-tal  (läst 929 gånger)

2019-07-14, 20:27
läst 929 gånger

Utloggad Anna Söderström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2021-02-07, 14:37
    • Visa profil
Hur går jag tillväga om jag vill ta del av en persons journaler från 1907-2007? Är det 70 års sekretess på allt från personens död eller är det baserat på det år journalen skrevs?


Undrar Anna

2019-07-14, 20:33
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej!


Kan inte svara specifikt på din fråga. Men har själv begärt ut journaler inom den tidsgränsen där jag då bevisat vem jag är, och då hur släktskapet varit.


Vänligen Patrick (forskningen pågår allt i bakgrunden även om man inte alltid syns : )
Vänligen Patrick : )

2019-07-15, 11:58
Svar #2

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Hej!
Sekretessen gäller 70 år från sista anteckning i journalen.Äldre journaler kan numera befinna sig i depåer. Det förekommer, att sedan journalen vid behov skannats, läggs den till personens datorjournal i resp. sjukhus eller regions journalsystem och sedan förstörs originalet.
Journalerna skannas bara när t.ex. uppgifter därifrån kan behövas för en patients sjukdomshistoria. I normalfallet är inte detta av intresse och därför skannas inte journalen, utan pappersjournalen finns kvar i arkivet/depån.Det kan finnas olika tidsgränser i olika regioner, för hur länge efter en persons död en pappersjournal skall bevaras, innan destruktion.
Gamla pappersjournaler kan vara svåra att få ta del av, helt enkelt därför att förvaringsstället/-sättet gör dem svåråtkomliga och resp. administration inte vill lägga personalresurser på att leta fram. Kontakt ska i första hand tas med resp. regionarkiv för att fråga vad som gäller och vart man skall vända sig.

Om det har gått 70 år sedan sista anteckning, gäller inte sekretess och man behöver inte heller ha något släktskap. Om det inte gått 70 år, gäller sekretess även mot nära anhöriga, även om personen avlidit. Ev. undantag bedöms i varje enskilt fall.
Christer Kalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna