ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sventjänare och medarfvinge  (läst 937 gånger)

2019-07-08, 10:18
läst 937 gånger

Utloggad Eero Aromaa

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-07-10, 10:22
    • Visa profil
Erich Sigfredsson var en av mina förfäder och jag skulle fråga att var han någon släkt till hemmanet Tohmo i Muurikkala.

Han var sventjänare till hemmanet enlig dombok år 1652 juli 26-27

Han var också medarfvinge enligt dombok år 1662 juni 6-7

Vad betyder orden sventjänare och medarfvinge? Jag vet ungefär, men finns det andra förklaringar pä grund av släktforskning?

Med vänliga hälsningar
Eero

2019-07-08, 21:41
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sventjänare: Det står att Erik var sventjänare för ett ryttarehemman. Han var alltså kort sagt ryttare för det rusthållet. Ryttaren var anställd av rusthållaren och kallades för dennes sventjänare.

Medarvinge: Erik hade inte fått ut hela sitt arv, och krävde medarvingen Simon på det som återstod. Erik och Simon hade alltså ärvt samma avlidne person, och var därmed delägare i samma dödsbo.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-10, 10:22
Svar #2

Utloggad Eero Aromaa

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-07-10, 10:22
    • Visa profil
Tack så mycket på svaret.
Se så ut, att Erik eller hans fru kunde vara en släkting till Tohmos rusthåll på något sätt. Jag har undersökt mantalslängder och jordeböcker, men inte hittat namnet Sigfred på Tohmos rusthåll. Eriks fru hade dött på slutet av 1640-talet. Eriks arv var så litet, att det betyder det, att han var en avlägsen släkting

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna