ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jönsdotter, Hanna, 1767-05-27 å okänd ort  (läst 478 gånger)

2019-07-05, 15:02
läst 478 gånger

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1523
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Hej!

Jag söker Hanna (Johanna) Jönsdotter gift med strandfogden Matthias Johansson i Malmö Caroli. Paret vigdes 1807 och får endast ett barn - sonen Johannes född 1807-11-25 i Malmö Caroli.

Matthias Johansson är född 1769-01-25 i Lomma. Hanna Jönsdotter är inte född i Malmö och saknar även inflyttningsattest till staden. I husförhörslängderna finns aldrig hennes födelseort angiven och dessutom så återupprepas att hon är född, precis som maken, 1769 i alla längderna fram till hennes död 1841. I sista längden dyker det dock upp tunt tillskrivet "Alstad" som hennes födelseort. Jag har letat i både Fru och Västra Alstad utan att hitta en lämplig kandidat.

När jag så tog fram mantalsuppgifterna för Malmö stad 1814 så står exakta datum med för parets födelser. Matthias 1769-01-26 (en dag fel) och för Hanna 1767-05-27. Givet att Johannes blir deras enda barn så har jag anledning att tro att födelsedagen sannolikt är korrekt.

Frågan är bara var hon är född? Kan "Alstad" i själva verket vara t.ex. "Alestad" i Östra Kärrstorp socken?

Jag hittar en Hanna Jönsdotter född på exakt rätt dag i Reslövs socken. Problemet är att hon avlider någon vecka senare och när fadern Jöns NIlsson dör 1774 så framgår i nekrologen att "han lämnat en son efter sig". Det är inte rätt Hanna.

Har någon stött på strandfogden Matthias Johansson t.ex. på en bouppteckning? Eller en Hanna Jönsdotter född ungefär rätt i tid som omkring 1800 är piga i Malmö?

Spår emottas tacksamt.

/Paul 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna