ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur kan jag ta reda på om det rör sig om en och samma person?  (läst 1985 gånger)

2019-07-05, 12:29
läst 1985 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej!

Har fått ett litet dilemma. Genom DNA-träff med en släkting i USA har jag upptäckt att vi potentiellt är dubbelsläkt (genom en helsläkting på min mors sida och via ingifte på min fars sida). Enligt släktings träd ska vår konstaterade helsläkting Charlotte från Orust ha gift sig i USA (Boone, Iowa) med en John B. (enligt henne Barnhard) Haglund, född 1851-02-13 i Borås. Så vitt jag kan se har inte denna person funnits.

Vid Charlottes och Johns dotters födsel uppges även farföräldrars namn och då ska fadern hetat Måns Jonsson. Vad jag kan hitta är att det finns en Måns Jonsson i Hyssna som hade en son som heter Johan Börje Månsson, född 13 feb 1851 i Hyssna (detta ligger ju väldigt nära Borås) och hans bröder flyttar till Borås, där de tar olika nya efternamn.

Enligt uppgifter från USAs folkräkning ska John B. Haglund ha anlänt till USA och Boone, Iowa 1880. Min Johan Börje från Hyssna tar sig till Göteborg och där står sedan en notering i husförhör att han avreser till USA 1/4 1880. Men, jag kan inte hitta några avgångar 1/4, och inte heller finns någon träff på hans namn på något fartygsmanifest. Däremot finns en avgång 3/4 1880 där J.B. Haglund, ålder 29 (alltså född ca 1851) avreser till Boone, Iowa.

Min sponana tanke var att han kan ha varit soldat och fått namnet Haglund, men jag kan inte ens hitta ett värnpliktsnr på honom i Hyssna, Sätila eller i Göteborg. Jag har även tittat i Generalmönsterrullor för Marks kommun, men inget där heller. Problemet är också att Haglund i manifestet står som född i Göteborg (inte Hyssna), däremot bodde min Johan Börje, ca 6 månader i Göteborg innan emigrationen.

Min fråga är om det på något sätt går att få reda på om Haglund och Månsson är samma person? Tacksam för alla tips!

Mvh Karin

2019-07-05, 13:03
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Hej, det här är nog vad din kontakt i USA baserar påståendet på:


mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2019-07-05, 14:19
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Staffan!

Tack för länkarna, men tyvärr fanns där ingen ny information om John eller något som kastar ljus på om John Barnhard och Johan Börje kan vara samma person. Så jag fortsätter hålla tummarna!

Mvh
Karin


2019-07-05, 17:07
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Ok, jag tänkte närmast länkarna/records i trädet som den andra trådändan där du kan börja nysta: om tråden framåt från Hyssna möter tråden bakåt från Boone, Iowa så är dom samma person ...

Tycker nog att du har ganska mycket som talar för att dom är samma person: din Johan Börje Månsson avreser till Amerika i april 1880; JB Haglund avreser från Gbg i april 1880, till Boone, Iowa; JB Haglund i Boone, Iowa, uppger sin fars namn till Måns Jonsson vid dotterns födelse (den finns inte bland FS's records?); JB Haglunds födelsedatum är en exakt match med JB Månssons (fast inte heller den uppgiften vet jag var den kommer från); Börje och Barnhard är ganska likt ... :)

Om du vill ha mer, så:

* går det att hitta en obituary för John B Haglund, och säger den något?
* finns det ett record om vigseln där hans föräldrars namn nämns?
* kan dom fyra som varit inblandade i trädet säga något? (är en av dom din dubbelsläkting?)
* finns Johan B Månsson i föräldrarnas bouppteckningar? (de dog 1893-04-10 (mor) och 1895-08-14 (far), bägge i Hyssna)
* har något av hans syskon utvandrat, och i så fall vart? Till Boone, Iowa, t.ex.?

Jag har också sett att Johan B. flyttade ut till Göteborg redan som 17-åring (Hyssna (P) AI:17 (1874-1881) Bild 82 / sid 76 (AID: v7044.b82.s76, NAD: SE/GLA/13230), Sätila (P) B:3 (1861-1880) Bild 69, #38 (AID: v6999.b69, NAD: SE/GLA/13526). Kallar han sig Haglund någon gång under de 12 år som går tills han utvandrar?

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2019-07-05, 17:29
Svar #4

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Staffan!

Stort tack för ditt engagemang! Vad gäller olika dokument från USA och Sverige, så tycks det ena ta slut och det andra börja i samband med avresan till USA.

Jag hade missat att han åkte till Göteborg som 17-åring, har bara sett att han i några vändor tog sig till Kärra, Sätila. Men ingenstans finns namnet Haglund nämnt. Jag hittar det inte heller på faderns eller moderns sida. Däremot var det ett soldatnamn för artillerister i Älvsborg, men jag hittar ingen koppling till Johan.

Ingen av syskonen verkar ha utvandrat vad jag har sett.

Men bouppteckningen ska jag ta i tu med bums - jättebra tips! Jag har inte hittat något vigselbevis än, men hoppas hitta detta. Däremot verkar det ju vara så att namn på föräldrar med mera nedtecknades av amerikaner och därför kan det ju se ut lite som det gör. Måns blev exempelvis Moins :).

/Karin

2019-07-05, 23:31
Svar #5

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag kan inte heller hitta vigseln ... Jag har till och med kollat om dom gifte sig innan dom for, det ser ut som dom hade anledning ... tidslinje:

* 1879-10-08: Johan Börje flyttar in till Domkyrkoförsamlingen, från Hyssna
* 1879-11-10: Olivia Charlotta flyttar in, från Torp
* runt månadsskiftet nov/dec 1879: JB Haglund och Olivia Charlotta Abrahamsdotters son Johan P "blir till" i Göteborg
* 1880-04-01: Johan Börje flyttar ut till Amerika
* 1880-04-03: JB Haglund kliver på båten till Hull
* 1880-07-21: Olivia Charlotta flyttar ut till Amerika
* aug 1880: John Plutus Haglund föds i Boone, Iowa

Så Johan och Charlotta hade möjlighet att träffas i november -79 i Göteborg ... Någon JB Haglund som utvandrar finns inte i domkyrkoförsamlingen.

Det finns ett träd på WikiTree (Haglund-7), där mycket av informationen verkar komma från ett träd på Ancestry. En del av uppgifterna är mycket tydligt filtrerade genom personer utan mycket kunskaper om svenska förhållanden på 1800-talet (Ancestrys/FamilySearchs indexerare och/eller amerikanska släktingar) ... T. ex. så är Charlotte född i Bohas lan, något som den som har fyllt ut uppgiften på FindAGrave verkar har "rättat" till Borås ...

Möjligen kommer namnet Barnhard i träden från att någon sett snickargesällen Johan Bernhard Haglund i Göteborgs domkyroförs 1880, och kopplat honom till den utvandrande JB Haglund ... men denna JB Haglund är född 1839, i Kungälv, och dör i Gbg 1912 ...

Lycka till! /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2019-07-06, 01:04
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att det står i Domkyrkoförsamlingens personalförteckning att Johan Börje Månsson flyttar ut den 1/4 1880 betyder inte att båten gick den dagen. Det var då han fick ut sin flyttattest. Och det passar ju bra om båten gick två dagar senare...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-06, 11:56
Svar #7

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Tack Jörgen för förtydligande!

Och stort tack Staffan för mycket bra jobb!

Jag satt igår och funderade på samma tidslinje! Och har letat runt i amerikanska register och hittat en avskrift (de har alltså inte gjort vigselattesten digitala än från den tiden). Enligt detta gifter sig Johann B. Haglun med Olivia C. Anderson den 18/8 1880 :) (hennes fars efternamn, och jag har sett att de även i andra dokument ibland använt Anderson på henne) Bifogar ett utklipp gällande vigseln som fanns på iagenweb.org. Och deras son föds ca en vecka senare.... Så ja, deras korta tid i Göteborg måste ha varit himlastormande eftersom de sedan höll ihop resten av livet och fick 8 barn.

Jag har letat i Marks häradsrätt efter bouppteckningar från Johan Börjes föräldrar Måns Jonsson och Britta Börjesdotter, men har inte hittat några. För den tidsperioden verkar bouppteckningsregister saknas så det gäller att titta noga. Jag ägnade några timmar åt detta i ett sträck igår, så naturligtvis finns möjligheten att jag missat något, ögonen går ju i kors efter ett tag. Jag ska gå¨igenom böckerna en gång till för säkerhets skull. Hade varit underbart om där fanns en notering om Haglund i Amerika.

/Karin

2019-07-06, 18:38
Svar #8

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Imponerande att hon fixade resan själv, 8 månader gången ...

Olivia C Andersson stiger på båten till Hull 1880-07-30, 3 dagar efter att Olivia Charlotta Abrahamsdotter fått sitt flyttbetyg ... (Göteborgs poliskammare (-1900) (O) EIX:16 (1880) Bild 180 / sid 33 (AID: v479740.b180.s33), kontrakt #10406).

Lustigt hur det verkar som om dom avsiktligt bytt namn bägge två när dom tagit klivet ombord ...

Jag har också hittat dom i kyrkboken "over there": hos Boone Augustana Lutheran Church, Iowa, USA (IA) (Vol:1 (1870-1930) Bild 27 / sid 19 (AID: v915131.b27.s19)). Tyvärr med inga uppgifter om föräldrarna, förutom namnen. Det visar sig att det inte bara är amerikanska släktforskare, och indexerare i (??) som kan ändra namn på folk -- dom fixar det själva också: Gerda Amalia (f 1882-03-19) byter till Mildred, Hilma Emerentia, f 1883-11-20 går senare i livet under namnet Helen Rancia, och Birger Nemelius kallar sig Bayard Miles när han är vuxen ... Den andra halvan av barnaskaran förefaller ha fått mer lätt-uttalade namn.

Det kanske kan vara på sin plats att påpeka att vi fortfarande inte hittat den där direkta kopplingen mellan Johan Börje Månsson och John B Haglund som vi i idealfallet vill ha. Det verkar ju väldigt troligt, men det kan ju vara så att vi har låtit oss luras alla andra- och tredje-hands-uppgifter som vi hittat ... Karin, sa du att du sett farfars namn på någon födelseattest? Första hand (eller i alla fall i andra hand från någon som inte önskar en koppling)? En annan koppling vore ju om hans exakta födelsedata nämndes i något dokument? Naturaliseringen verkar inte finnas online, kanske måste man gå old-school på det och besöka ett arkiv ...

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2019-07-06, 22:12
Svar #9

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Ja, antingen har vi väldigt rätt eller så har vi väldigt fel:). Men jag tycker att oddsen lutar mot rätt. Jag måste iaf börja med att be lite om ursäkt för att jag tror att jag blandat ihop vad jag läst på amerikanskt dokument och sedan på svenska dokument i arkiv digital.

Vad jag har hittat verkar vara en transkribering av vigsel (fanns inne på ancestry i ett annat träd). Problemet är att ancestrys "cards" inte går att verifiera i sig själva, men brukar ibland kunna använda mig av dem som ledtrådar för att komma vidare. Och ibland stämmer de faktiskt! Oavsett, så ser jag att det inte står Moins Jonsson utan Moins Haglund som far till John B. Haglund. Men övriga föräldar till brudparet uppges vara Inga Bengston (Inger Berntsdotter hette Charlottas mamma), Abraham Anderson (korrekt) Bregetta Borgeson (Johan Börjes mamma hette Britta Börjesdotter).

För liknande dokument jag tidigare sett för andra emigranter, verkar det varit väldigt vanligt att det inte är personerna själva som skriver ner namnen i dokumentet, utan någon från kyrkan kanske som inte kan svenska. Jag har flera gånger sett att man skrivit samma efternamn på fader som son, eftersom det var det normala i USA att far och barn hade samma efternamn. Samma gäller för ändelsen dotter - den blir i princip alltid son istället. Bifogar skärmklipp härnedan.

När jag letade igår såg att det fanns en hänvisning till en svensk kyrka i Boone. Jag har letat upp den idag och skickat en förfrågan om de möjligtvis har vigselattest samt födelseattest för de två första barnen som jag saknar dokument på. Speciellt intressant vore att se vad det står på John Pleutus attest.

Tänkte på det du skrev om Borås. Min mamma har haft några exempel där man helt plötsligt har börjat ange den närmaste större länsstaden som hemort, istället för det samhälle eller den by man kommer ifrån, även om staden legat rätt långt bort. Borås är i så fall självklart för någon från Hyssna. Kanske är det därför det helt plötsligt står. Det hade varit väldigt skönt om man bara kunde ringa och fråga :).

Det var väldigt intressant det du skrev om att barnen bytte namn. Det förklarar att jag hittar "delayed birth certificates" för några av dem där John Pleutus och hans syster Addie intygar att de varit närvarande när syskonen fötts och vet vilka de är. Där står de nya namnen angivna. Det intressanta här är att i fallet som jag bifogar en kopia på, där Helen byter namn och Addie intygar, är att intyget skrivs 1950 och Addie har enligt manifest från "Gripsholm" varit i Göteborg 1932. Här ser man att det anges en tydlig hemort på mamman - som dessutom är helt korrekt (Orust, Klevadal), men på fadern står det bara det otydliga Bohuslän. Gissar att hon varit och hälsat på släkten på Orust, men att hon inte haft kontakt med pappans släkt. Charlotta dog ju 1930 och John B 1931.

Fortsätter leta och hoppas att kyrkan hör av sig och har mer information. Tack igen Staffan!

/Karin

2019-07-06, 23:48
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag tänkte att det kanske kunde stå i bouppteckningarna efter Charlottas familj på Orust att hennes man hette Johan Börje, men det står dessvärre bara Johan.

Fadern Abraham Andersson den 7/11 1890 (Orust och Tjörns HR FII:34b, s. 1837; https://app.arkivdigital.se/aid/v137405.b51.s1837): Dottern Olivia Sjölota  :) Abrahamsdotter, gift med Johan Hagelin i Nordra Amerika.

Modern Inger Katrina Berndtsdotter den 22/2 1900 (39:313; https://app.arkivdigital.se/aid/v70553.b161.s313): Dottern Olifvia Charlotta Abrahamsdotter, gift med Johan Haglund i Nordamerika.

Systern Johanna Elisabet Abrahamsdotter den 5/2 1925 (64:52; https://app.arkivdigital.se/aid/v486226.b890.s52): Systern Charlotta Haglund, vistelseort okänd (står inte vem hon är gift med).

Men det finns ändå en liten chans att det kan gå att hitta något på Orust...

Familjen ägde 1/16 mtl i Store Klevedal i Torps socken. Och i lagfartsboken (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/H0001955_00231) hittar vi detta:

6. Olivia Charlotta fick 1/144 enligt arvskifte efter Abraham den 9/2 1892. Den 13/2 1893 förklarades lagfartsansökningen vilande (§ 106-112), och den 2/10 1893 beviljades den (§ 80-86).

10. Johan Anton Abrahamsson (som lär vara brodern) köpte Olivia Charlottas del av gården enligt auktionsprotokoll den 2/3 1894, och fick lagfart den 12/3 1894 (§ 78).

Kanske ärvde Johan B. Haglund också en del eftersom de var gifta när Abraham dog? I så fall borde också hans namn stå med åtminstone vid försäljningen...

Lagfartsprotokollet för 1893-1894 finns i Orust och Tjörns HR AIIa:27 på landsarkivet i Göteborg, men är ännu inte filmat.

När det gäller passagerarlistans uppgift att J. B. Haglund ska vara född i Göteborg, så är det inget att bry sig om. Det är ju ingen som för hand har plitat ned orden "född i", utan det är en förtryckt rubrik på blanketten, "Födelseort till län och socken". Och det vet vi ju inte hur noga man var med att fylla i rätt uppgift i den kolumnen. Det kunde ju lika gärna vara utflyttningsorten som hamnade där - och det blev det på Olivia C. Andersson, som också sägs vara född i Göteborg.

Dessa uppgifter noterades inte av någon myndighet. Det var emigrantagenterna - alltså de 'resebyråer' som sålde biljetter och bokade in emigranterna på båtarna - som fyllde i passagerarlistorna och sände in dem till Göteborgs poliskammare. Kollade agenterna några prästbevis eller frågade de bara emigranterna? Ingen aning...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-07, 11:48
Svar #11

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Hej!

Om namnen på vigselattesten är bara lite i närheten av rätt avskrivna kan jag hålla med om att oddsen är mycket goda att JB är Johan Börje från Hyssna. Man får försöka föreställa sig hur JB anpassar namnet och uttalet till något slags engelska, och hur "Britta Börjesson" låter för en county clerk i Boone County, Iowa ;)

De "delayed birth certificates" som finns hos FamilySearch listar ju dokument som dom har visat för myndigheterna: något av syskonen hade ett dop-bevis, t.ex. Om man kommer i kontakt med ättlingarna kan det ju hända att dom finns kvar.

Jörgen: coolt med fastighetsaffärerna, ska jag lägga till min verktygslåda -- men finns det någon anledning till att någon del av arvet skulle gå till JB? Större chans att JB nämns som förmyndare för Olivia Charlotta, är det inte? Hon är ju en gift kvinna på 1800-talet ...

mvh /staffan
mvh /staffan -- BFiles

2019-07-07, 12:54
Svar #12

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Jörgen:Mycket intressant! Bra idé gällande lagfarter, känns ju logiskt eftersom dottern Addie kom till Göteborg efter att föräldrarna dött. Om där fanns ett arv så borde de gått vidare till barnen. Jag ska försöka ta mig till landsarkivet denna vecka och undersöka saken där.

Jag upptäckte precis innan jag stängde ner i går kväll att det nu på Ancestry fanns 10 länkande släktträd till JB och Charlotta. Även om det vid en första glans ser ut som om de har kopierat varandra, så ska jag gå igenom alla noggrannare för att se om jag kan hitta en smula till.

Staffan: Ja, det kan nog ha låtit som både det ena och det andra i deras öron :). Men håller med om att det är för många likheter för att kunna bortse från. Men det kan också vara så att JB inte ville ha kontakt med sin familj och därför gjorde sig så osynlig som möjligt, medan Charlotta uppenbarligen höll kontakt med sin familj. Oavsett hoppas jag kunna hitta bouppteckning även för hans föräldrar och därigenom få lite klarhet i det hela.

Kanske kan det finnas även något om ägande och lagfarter även i Hyssna.... jag fortsätter leta!

/Karin

 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna