ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krösatorpet/Löfstugan  (läst 437 gånger)

2019-07-04, 17:38
läst 437 gånger

Utloggad Linda Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-07-23, 12:48
    • Visa profil
Hej

Jag håller på att forska lite på min mormors farfars farfars far (det blev lite långt) Hans Jaensson, f 1760 i gränna.
1798 flyttade han med sin familj från Mörstorps ägor till Löfstugan (AI:11 sid 245).
I nästa husförhör (AI:12 sid 101) så är Löfstugan överstruket och Krösatorpet är skrivet istället, AI:13 och AI:14 står bara Krösatorpet.
http://www.grennahembygd.se har både ett Krösatorp och en Lövstugan i sin torplista, Hans och hans fru Johanna finns nämnda enbart under Krösatorpet.
Är Lövstugan i grennahembygds torplista ett annat/nyare torp än Löfstugan som verkar ha bytt namn till Krösatorpet?

Har även försökt hitta någon gammal karta där det finns med, men Lantmäteriet och jag verkar inte fungera ihop. Jag kan hitta kartor över andra ställen såsom Mörstorp, men vad sorterar Gränna Stadsmark under? Räknas det under Gränna Stad när det gäller kartor och Gränna Landsförsamling för övrigt?

Linda

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna