ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karta över Säter 1830-tal?  (läst 1112 gånger)

2019-07-04, 14:53
läst 1112 gånger

Utloggad Sara Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2022-01-05, 13:07
    • Visa profil
Hejsan!
Är det någon som vet om det finns någon karta över Säters olika kvarter från 1830-talet? I husförhörslängderna står det exempelvis Staden nr 69 och det hade varit kul att veta var det är idag. Men det kanske inte finns.
Tacksam för hjälpen.

2019-07-04, 16:55
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10505
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det verkar inte finnas någon användbar digitaliserad karta, men kommunarkivet kan säkert hjälpa dig:
https://www.sater.se/kommun-demokrati/maggan/

Ett annat sätt kan vara att följa tomten framåt i längderna och se vilka eventuella nummerändringar som sker m.m. Lyckas man bara komma en bit in på 1900-talet, så brukar det sedan gå att få fram adressmotsvarigheten.

2019-07-04, 18:43
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6923
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns en karta från 1870-talet. Om man jämför den med en sida ur en atlas från 1811, så ser man visserligen bara antalet kvarter, men staden ser sig lik ut, och bör därmed ha sett ut så också på 1830-talet. Och på dagens karta känner man också igen kvarteren i Gamla staden.

På kartan från 1870-talet står tomtnumren. Och där har tomterna närmast kyrkan lägst nummer och tomterna i utkanten av staden har högst, vilket väl gör det troligt att det är en gammal numrering där man bara lagt till nummer när staden växt med nya tomter, och att numren därmed var desamma på 1830-talet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-07-05, 09:37
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:26
    • Visa profil
Hej! Jag har arbetat som kommunarkivarie i Säter före min pensionering och vet att det finns flera stadskartor i kommunarkivet som inte blivit digitaliserade av Lantmäteriet. Men tomtindelningen var i stort sett densamma ända från 1600-talet till kvartersindelningen kom i början av 1900-talet. Så din tomt nr 69 låg i korsningen Storgatan-Skolgränd. Jag bifogar en tydlig karta från 1779, som är både vacker och instruktiv. Den finns också på Lantmäteriets sida över Historiska kartor.
Hälsningar
Leif Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna