ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Rinkesta vårdhem  (läst 93 gånger)

2019-07-04, 10:13
läst 93 gånger

Utloggad Andreas Eriksson

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2019-07-05, 12:19
    • Visa profil
Jag har i mitt sökande efter en anas sista tid i livet sett att hon gick bort på Rinkesta vårdhem 1944, endast 9 år ung.

Det intressanta är att min släkt kommer från Hälsingland där det också stod i en församlingsbok att denna person, Majvor Alice Melin togs in på Höghammarskolan (en skola för sinnesslöa). Jag har varit i kontakt med regionarkivet i Gälveborg och de har inga handlingar gällande hennes vistelse där.
Jag bor i dag i Eskilstuna och blev mäkta förvånad när jag förstod att hon gått bort i Ärla, alldeles "runt hörnet".

Det jag undrar är om någon vet om man kan få fatt i handlingar från Alice tid där. Det ägs privat så det kanske är svårt? Någon kanske har information i övrigt om henne?

Majvor Alice Melin. Född i Å, Norrala socken i Hälsingland 1934-11-25. Död 1944-05-08 i Ärla
Oäkta dotter till Elvira Melin från Norrala och Jonas Eriksson från Söderala.

Tacksam för all hjälp!

2019-09-16, 11:15
Svar #1

Utloggad Margareta Bergqvist

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2019-10-02, 16:07
    • Visa profil
Hej, såg din fråga och blev intresserad då min mamma arbetade där någon kort tid. Vårdhemmet ägdes av familjen Ekman som bodde i Eklången 1950. I arkivförteckningen i Eskilstuna stadsarkiv fann jag att det finns en historik om vårdhemmet i Maja Karlssons arkiv. Fråga på stadsarkivet så får du kanske veta mer.
Hälsningar Margareta

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna