ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rinkesta vårdhem  (läst 1175 gånger)

2019-07-04, 10:13
läst 1175 gånger

Utloggad Andreas Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-05-19, 21:09
    • Visa profil
Jag har i mitt sökande efter en anas sista tid i livet sett att hon gick bort på Rinkesta vårdhem 1944, endast 9 år ung.

Det intressanta är att min släkt kommer från Hälsingland där det också stod i en församlingsbok att denna person, Majvor Alice Melin togs in på Höghammarskolan (en skola för sinnesslöa). Jag har varit i kontakt med regionarkivet i Gälveborg och de har inga handlingar gällande hennes vistelse där.
Jag bor i dag i Eskilstuna och blev mäkta förvånad när jag förstod att hon gått bort i Ärla, alldeles "runt hörnet".

Det jag undrar är om någon vet om man kan få fatt i handlingar från Alice tid där. Det ägs privat så det kanske är svårt? Någon kanske har information i övrigt om henne?

Majvor Alice Melin. Född i Å, Norrala socken i Hälsingland 1934-11-25. Död 1944-05-08 i Ärla
Oäkta dotter till Elvira Melin från Norrala och Jonas Eriksson från Söderala.

Tacksam för all hjälp!

2019-09-16, 11:15
Svar #1

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
Hej, såg din fråga och blev intresserad då min mamma arbetade där någon kort tid. Vårdhemmet ägdes av familjen Ekman som bodde i Eklången 1950. I arkivförteckningen i Eskilstuna stadsarkiv fann jag att det finns en historik om vårdhemmet i Maja Karlssons arkiv. Fråga på stadsarkivet så får du kanske veta mer.
Hälsningar Margareta

2021-04-04, 19:30
Svar #2

Utloggad Andreas Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-05-19, 21:09
    • Visa profil
Hej igen! Stort tack för ditt svar och ledsen för sen (väldigt sen) återkoppling från mig men detta har legat på is en tid.
Jag ska absolut ta kontakt med stadsarkivet.

Tack för tips!
Vänligen,
Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna