ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Crowdfunding  (läst 3413 gånger)

2019-06-27, 20:41
läst 3413 gånger

compleo

Tänkte testa något nytt...

Arkiv Digital kan tänka sig att fotografera återstående 48 volymerna av Svea Hovrätts Renoverade Småprotokoll från år 1701 till 1750, för 150kr/vol (rea). Detta blir totalt 7200 kr. Jag har fått med mig flera andra som också kan tänka sig vara med och betala delar av kostnaden, vi är nu uppe i ca hälften av totala kostnaden.

Detta material är verkligen skatt, och kan ersätta bouppteckningar (hur och när gårdar ärvdes, delades mellan syskon etc) för en tid där dessa saknas. De innehåller det släktforskaren generellt är mest intresserad av arvskiften, testamenten, inteckningar, köpebrev, bytesbrev, uppbud till lagfarter, etc. Dessutom täcker detta är väldigt stort område (halva Sverige), materialet är också mycket enklare att gå igenom än domböcker då varje häradsrätt är bara några sidor per år. Det finns också register i varje volym till alla ting och häradsrätter.

Dessa upptar följande län, Gotlands, Gävleborgs, Jämtlands, Kopparbergs, Norrbottens, Stockholms , Södermanlands, Uppsala, Västerbottens, Västernorrlands Västmanlands och Örebro.

Vid ett arvskifte och inteckning kan det se ut såhär, Svea Hovrätt - Advokatfiskalen HäradsrättersSmåprotokoll:14 (1721) Bild 3750 / sid 371 (AID: v834968.b3750.s371, NAD: SE/RA/420422), som säger lite hur värdefull denna typ av källa är.

Exempel från början av volymen. Svea Hovrätt - Advokatfiskalen HäradsrättersSmåprotokoll:14 (1721) Bild 40 (AID: v834968.b40, NAD: SE/RA/420422)

Jag har startat en FB-grupp för denna insamling där man kan ange hur man vill bidra med, alla bidrag är välkomna.

Om ni är intresserade, skicka gärna meddelande till mig med er mailadress(till facebook) så kan jag bjuda in er i gruppen. Om man inte har facebook så kan skicka ett meddelande till mig hur mycket man kan tänka sig att bidra med (ej bindande).

Mvh

Niklas

2019-06-28, 09:25
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Jag kan delta för två volymer (300kr). Inte för att jag har någon släkt i berört område men sånt här är ändå intressant.

2019-06-28, 09:31
Svar #2

compleo

Vad kul! Vi börjar närma oss.

2019-07-01, 22:17
Svar #3

compleo

Eftersom projektet blev så lyckat så har jag startat en facebookgrupp som är sökbar och heter "Genealogiska insamlingar" https://www.facebook.com/groups/2312402002360216

Gruppens syfte är att genom samarbete göra genealogisk material som inte är digitaliserat tillgängligt för varandra .

Ex.
  • Gemensam finansiering för beställningsfotografering av enstaka eller flertal volymer, t.e.x. hos Arkiv Digital. 
  • Utbyte av tjänster mellan varandra, t.e.x. fotografering av källor vid olika arkiv, som är geografiskt svåråtkomliga för ena parten.

2019-07-04, 14:02
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Det är synd att allting måste gå via facebook nu för tiden, vi är fortfarande många som inte har det. Sånt där skulle annars gå fint att köra via detta forum.

2019-11-12, 16:33
Svar #5

Utloggad Jennifer Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-03-17, 17:12
    • Visa profil
Tråkigt att det går via FB då som Kalle sagt innan inte alla har.
Hur har det gått?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna