ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porsnäs och Nybyn och Alter - hur hänger det ihop?  (läst 806 gånger)

2019-06-27, 08:34
läst 806 gånger

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
När uppstår byn Nybyn? Jag hittar den inte i hfl innan 1826. Jag har exempelvis följt en familj Rönnberg som flyttar till Porsnäs 4 1/2 1817 från Selet i Nederluleå. Hela AI 5a är de på sidan 94. I AI 6a är de på sidan 95 - Nybyn 2. Är det samma gård och det sker en omdefiniering av byarna här, eller har de faktiskt flyttat? I AI6a stämmer invånarna i gårdarna överens med AI5a - men gården 4 1/2 finns inte med i AI6a. Finns det något skrivet om den här historien eller är det någon som vet mer?

2021-02-08, 19:58
Svar #1

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Jag kan inte svara specifikt för Nybyn, men eftersom du nämner Alter och Porsnäs i rubriken kan jag säga att Porsnäs var 'huvudbyn'. Senare ynglar byarna av sig från Porsnäs allt eftersom; Harrbäcken, Tullnäs (förr Pullnäs), Pålmark, Alter, Nybyn bl.a.

Håkansö var ju en egen by trots att Porsnäs och Håkansö idag är sammanslagna i samhället Norrfjärden.

Det finns också en bok i A4-format över vissa fastigheter i Norrfjärden. Även om den inte behandlar byarnas historia direkt, så innehåller den i varje fall dokumentation över just vissa utvalda fastigheter inom det området som täcker Norrfjärden, dåtidens Porsnäs med byar som Nybyn, Holmträsk, Backträsk, Pålmark, Lakafors osv. vilket kan ge en lite översikt över byarna.

2021-02-09, 09:21
Svar #2

Utloggad Jan Smedh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 192
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 19:08
    • Visa profil
Tack. Du vet inte hur man kan få tag i skriften eller vad den kan heta?

2021-02-17, 18:19
Svar #3

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 13:56
    • Visa profil
Hej igen,

jag tror att det räcker om du skriver "Norrfjärden" i sökfältet på Piteå stadsbiblioteks hemsida.

Det är en inplastad A4-format skrift.

Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna