ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: v104753a.b2310.s371, Lunds stadsförsamling CI:3, s. 371  (läst 841 gånger)

2019-06-26, 17:39
läst 841 gånger

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej!
Tacksam få hjälp att tyda födelsenotisen högst upp på s. 371 till höger.
Tror mig se att det står att bryggaren Per Bengtsson, hustru Bengta Nilsdotter har fått en son Friederic den 27 juli 1757. 
Tacksam för hjälp.
A-C Lindberg
Lund

2019-06-26, 23:03
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:44
    • Visa profil


Det stämmer! Jag tyder notisen såhär:



”Den Trettionde Förste Julii Christnades Bryg-
garen Pär Bängtssons och des Hustrus
Bängta Nils doters sonn Friederic, född den
27de: dennas k. 11fwa Förmiddagen.
Acad. Murmästaren Gothfried Henningz Hustru
bar Honom, Mästar Christopher Knutssons Hustru tog af mössan
Snickaren Anders Eékman, Murmästar Nils
Torkellsson, Fällboredare-Gesällen Jonas Lund-
berg, Bibliotheqve Wacktmästaren Jacob
Lundgrén, Pigorne Helena Dahl och Giertrud
Mathis doter, Faddrar”.



Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-06-27, 15:52
Svar #2

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej Markus!
Tusen tack för tydandet av födelsenotisen för sedermera quartermästaren Fredrik Norberg/Nordberg.
Har vetat sedan mycket länge tillbaka att han föddes i Lund, men aldrig hittat honom, så jag har jag haft honom bland outredda.
 Igår fick jag för mig att kontrollera några uppgifter om Fredrik och hans son
quartermästaren Lars Andreas N på nätet.
Min fm mf f quartermästaren Lars Melin kom 1773 genom byte från Kronprinsens husarer i Tyskland till Södra skånska kavalleriregementet och bodde då på Marestorp 2, Loshult och där bodde även Fredrik Nordberg.
Döm om min stora förvåning då jag i går på något sätt kom in på Projekt Runeberg på en stamtavla till släkten Nordberg med pappa Pär som förste namn. Blev ganska chockad.
Det fanns mycket uppgifter om dessa tre herrar och då jag jämförde dem med mina ganska omfattande, upptäckte jag, att de stämde överens överallt, vilket gjorde, att jag i detta fall bedömde Projekt R som tillförlitligt!! Hoppas det är rätt uppfattat.
Fanns även många militära uppgifter, som jag aldrig skulle hittat själv och det var spännande saker, som de varit med om.
Nu återstår mycket arbete att kontrollera fler uppgifter. Släktforskning är evigt!!!!
Varma hälsningar
 Ann-Charlotte
 

2019-09-30, 11:00
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5041
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 10:44
    • Visa profil


Hej Ann-Charlotte!
 
Jag har själv forskat lite smått på denna familj, och blev också glatt överraskad när jag snubblade över den där släktutredningen hos Projekt Runeberg. Den är verkligen detaljerad och noggrann, och som du säger är det ju ingen tvekan om att uppgifterna stämmer överens – jag skulle absolut våga säga att utredningen är tillförlitlig.
 
Var kommer du själv in på familjen Norberg? Jag vill minnas att släktutredningen är väldigt innehållsrik med släktled både kors och tvärs, men det kan ju hända att jag har kompletterande uppgifter åt dig, från min forskning kring Lunds befolkning.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-09-30, 16:50
Svar #4

Utloggad Ann-Charlotte Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 485
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 17:48
    • Visa profil
Hej!
Trevligt att höra från Dig.
[size=78%]Här kommer  en mycket schematisk bild. Hoppas Du förstår den. Då jag inte riktigt visste hur jag skulle skriva blev den kanske konstig. Kan komma med  en mer detaljerad, om Du vill.[/size]
1.Sven Dufva gift 1773 Nilla Larsdotter
                             ê
2, son Lars Dufva 1732-1800 gift Lovisa Winberg 1737-1821
                             ê
 3. dotter Lovisa Margaretha Dufva  1774-1855-1844 gift  Göran Brinck
                             ê
4. dotter Ulrika Lovisa Brinck 1794-1874 gift Jöns Magnus Bååth 1786-1843           
                              ê
5. dotter Anna Helena Bååth 1830-1859 gift Hans Magnus Melin 1805-1877
                             ê
6. Severina Carolina Bååth (syster till Anna Helena Bååth 1824-1908) gift -HMM ovan
Hans Magnus Melins (med ett gediget CV)  farfar var  Lars Melin 1739-1808 och min fm mf f
Vi är släkt i släkten men personerna ingår ju i släktträdet.
Släktskapet kom ju med Fredrik Norbergs fru o inte med honom.
I våras var jag på en bussutflykt med Lunds Domkyrkas Vänner till Linnés Råshult och vi passerade då Lars Dufvas café  nära Osby och det var ju lite roligt att bli påmind om en person, som fanns i min dator.
Fredrik Norberg var den förste kvartermästaren som jag träffade på i Loshult på Marestorp 2 tillsammans med Lars Melin. Lars M hade precis kommit dit, då han fått byta från sin tjänst som kvartermästare vid Major Platens skvadron vid Mörnerska husarregementet i Stralsund med en annan kvartermästare vid Södra skånska kavalleriregementet. Tror att det berodde på en sjukdom, som hade haft, men det är kanske inte korrekt,
Förstår inte riktigt hur en 21-?? årig yngling från Södermanland med en pappa till mjölnare men med ett kortare förflutet som korpral vid Kongl. Östgöta tremänningsregemente kunde 1764 hamna hos Herr Majorens och Riddaren von Platens esquadron i Tyskland (senare Kronprinsens husarer) först som musikantgesäll och sedan som trumpetare och mönsterskrivare innan han blev kvartermästare. Undrar hur rekryteringen gick till på den tiden, 1764.  Har frågat kronprinsens husarer i Malmö, men de kunde ej sin historia.
Lars Melins födelseår har varit svårt att fastställa. Arméns tjänsterulla o en kyrkoherde har 1741 som födelseår o 1739 förekommer också. Konstigt att det skall vara så svårt att få fram.
Lite svar på Din fråga.
 Hälsningar
 Ann-Charlotte
 
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna