ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp/korrläsning  (läst 489 gånger)

2019-06-26, 15:46
läst 489 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag har försökt att tyda texten i bifogade dokument. Det är inte jätteotydligt, men det är några ord jag inte kan tyda och jag är inte heller säker att resten är rätt så skulle uppskatta om någon kan hjälpa mig och kontrolläsa.

Så här har jag tolkat texten:

??? Oscar
Med GUDS Nåde, Sveriges, Norges, Götes och Mendes konung,
gör veterligt: att som, genom assessoren Isak Johan Gustaf Lothigius utnämnande till hofrättsråd, ett assessorsembete i Vår och Rikets Göta Hofrätt blifvit ledigt och, vid återbesättandet deraf, hos Oss i nådig åtanke kommit Vår Troundersåte, vice häradshöfdingen Carl Axel Rudolf Lothigius, i anseende till hans ådagalagda skicklighet vid utöfningen af de honom anförtrodda domarevärf samt i öfrigt städse betygade välförhållande; Altså vele Vi härmed och i kraft af denna Vår öppna fullmakt nåddigen hafva utnämnt och förordnat honom, Carl Axel Rudolf Lothigius, att, i ledigheten efter Isak Johan Gustaf Lothigius, vara assessor i Vår och Rikets Göta Hofrätt, dervid Lothigius eger åtnjuta de samma befattning enligt ??? och författningar åtföljande löneförmåner; dock under förbehåll att Lothigius är underkastad tillämpningen af de i nådiga brefvet den 9 November

Charlee Sigillata   41 Kr
Rigsmanch…afgift   45 kr
Lasonetts afgift   3 kr
   S:a 79 Kronor
1860 gifna bestästämmelser. Det alla, som vederbör, hafva att ställa sig till underdåning efterrättelse. Till yttermera visso hafva VI detta med egen hand underskrifvit oc med Vårt Kongl sigill bekräfta låtit. Stockholms Slott den 31 Mars 1976.
Oscar

Louis De Geer
Fullmakt för C. A. R Lothigius att vara assessor i Göta hofrätt.

Uppvift inför Kongl. Majts och Rikets Göta Hofrätt den 12 April 1876, då tro och huldhets - ??? ??? – och af Assessoren Lothigius aflades betygas ex officio.
   G Svalander
   [gissningsvis Christian Georg Svalander]


2019-06-27, 11:57
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil


Hej Christina!


Du har fått det mesta rätt, och mina enda kompletteringar / korrigeringar är ”Wi Oscar”, ”och Wendes konung”, ”nådeligen hafva utnämnt” samt ”de samma befattning enligt stat och författningar”. Avgifterna skulle tydligen gå till charta sigillata (stämpelpappersavgiften), krigsmanshuset och lasaretten:




Chartæ Sigillatæ 41 Kr
 Krigsmanshusafgift 35 kr
Lazaretts afgift 3 kr


De sista styckena lyder såhär:
 

”1860 gifna bestämmelser. Det alla, som vederbör, hafva att ställa sig till underdåning efterrättelse. Till yttermera visso hafva VI detta med egen hand underskrifvit och med Vårt Kongl. sigill bekräfta låtit. Stockholms Slott den 31 Mars 1876. Oscar
 

Louis De Geer


  Fullmakt för C. A. R Lothigius att vara assessor i Göta hofrätt.  Uppvist inför Kongl. Majts och Rikets Göta Hofrätt den 12 April 1876, då tro och huldhets- samt tjenste- och domareed af Assessoren Lothigius aflades betygas ex officio.
G Svalander.”


Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-06-27, 12:55
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Hej Markus!
Stort tack! Jag uppskattar verkligen hjälpen och är imponerad över att du kan läsa den gamla texten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna