ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hermanstorp, Fageråsen  (läst 706 gånger)

2019-06-25, 21:06
läst 706 gånger

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Jag undrar över torpet Hermanstorp som finns med på en häradsekonomisk karta över Ölme från 1883-95. Torpet tillhörde Fageråsen och marken gör det än idag, men varför finns inte Hermanstorp med i någon husförhörslängd? Varken för tiden då kartan gjordes i slutet av 1800-talet eller tidigare, än mindre efter att kartan gjordes. Vem bodde där? När? Vem var denna Herman?

Finns det någon som är kunnig på Ölmes historia eller vet vart man kan söka vidare?

Från 1891 börjar tomten där Hermanstorp står att kallas för Sandviken i husförhören, vilket gör det lätt att se vilka som bott på platsen framåt. Men vi undrar över tiden innan och namnets ursprung.




2020-04-28, 15:11
Svar #1

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Jag har en torpinventering som jag har fått av en släkting till mig.
Den gjordes av Erik Eriksson i Labberud för den nordöstra delen av Ölme och av Karl Nilsson i Stora Lerdala för den sydvästra delen.
Enligt ett kyrkorådsprotokoll ska redovisningen finnas tillgänglig i Ölme  kyrkas arkiv. Den gjordes i början på 1990-talet om jag har förstått rätt.
Det fanns två Hermanstorp. Det som är angivet vid Fageråsen kallades allmänt för Sandviken. Är numera sommarbostad (90-talet) [Karl Nilsson]


Det andra ligger vid Nolåsen

"Hermanstorp, även kallat Nolåstorp.
Här bodde också Thure Englund med familj under några år, innan han flyttade till Sörås." [Erik Eriksson]


2020-04-28, 15:26
Svar #2

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Efter en titt i husförhörslängden AI:16 [1826- 1830] sid 27 så finns under Fageråsen en backstugusittare som heter Herman Svensson. Han är född 20 mars 1786 i Ölme och flyttade dit 1820 från Grytingskogen. Det skulle kunna vara en tänkbar person. Maria Månsdotter, född 1786 i Varnum var hans hustru. De hade fem döttrar.

I AI:17 står han som torpare

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna