ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: H  (läst 884 gånger)

2019-06-24, 18:19
läst 884 gånger

Utloggad Andreas Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-05-19, 21:09
    • Visa profil
Hej!
Jag är väldigt ny i släktforskningens värld men jag har ändå kommit en bit och mycket har varit utan motstånd. Så är det säkert i början :)
Men nu har jag stött på patrull.

I en församlingsbok från Norrala socken i Hälsingland (1936-1945) kan man i fältet för prästens anteckningar läsa vad jag tolkar som ett "H" och ett datum. I bilden visas de två. Personerna i exemplet är mor och dotter. Jag har kollat runt lite i boken och hittat samma "H" här och var. Det anmärkningsvärda är att i alla fall jag hittar följs datumet för "H" av en snar flytt från gården. Kan någon hjälpa mig med detta?

Jag undrar även om det man kan se allra längst ned till höger i bilden. Jag tolkar det som "AB 745". Det har jag också sett här och var i samma bok. Vad syftar det på?

Tack och bock!
Andreas

2019-06-24, 18:35
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:43
    • Visa profil
"H" = "fl" och avser det datum som flyttbetyget togs ut.
"AB 745" = "NB 745" och är en sidhänvisning till Nya Boken, d.v.s. nästföljande församlingsbok.
Stefan Dake

2019-06-24, 18:56
Svar #2

Utloggad Andreas Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-05-19, 21:09
    • Visa profil
Stort tack till dig!

Det här med flyttbetyg, var det något som kom i mer modern tid? Jag har inte sett det i tidigare böcker. Eller är det bara när man flyttar från socknen? Och vad innebär ett flyttbetyg mer precist?

Andreas

2019-06-24, 19:07
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:59
    • Visa profil
Flyttbetyg, attest, är lika gammalt som kyrkbokföringen. Det skulle men begära att få av prästen innan man flyttade ock lämna till prästen i nya socknen, användes alltså inte inom socknen. Ibland finns de bevarade och finns då i volymer med signum H II, kan vara intressanta om de finns. Flyttlängder är däremot ett modernare påfund.

2019-06-24, 19:15
Svar #4

Utloggad Andreas Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-05-19, 21:09
    • Visa profil
Flyttbetyg, attest, är lika gammalt som kyrkbokföringen. Det skulle men begära att få av prästen innan man flyttade ock lämna till prästen i nya socknen, användes alltså inte inom socknen. Ibland finns de bevarade och finns då i volymer med signum H II, kan vara intressanta om de finns. Flyttlängder är däremot ett modernare påfund.

Tack Leif! Verkar intressant. Kollade igenom några sådana nu. Tyvärr fanns inga så nya att läsa digitalt på riksarkivets sida i mitt fall.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna