ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ovansjö A2:28a (1937-1945) bild 387/sida 840  (läst 816 gånger)

2019-06-24, 16:29
läst 816 gånger

Utloggad Stephanie Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-06-24, 18:18
    • Visa profil
Jag försöker förstå vad som står ovanför Karl Petrus Erikssons namn, någonting med 839:2. Kan någon hjälpa mig att tyda det? Även det som står på sida 830 i samma bok, vid rad 16.

När flera personer (som alltså inte är hustru, son eller dotter) står direkt efter varandra, ska jag tolka det som att det är samma bostad det handlar om? Betyder det att de delar boendet av någon anledning, eller att ena flyttat ut och den andra in?

Jag är pinfärsk inom släktforskning och har varken fått grepp om skrivstilen eller vanligt förekommande uttryck.


2019-06-24, 17:33
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Hyresgäster hos 839:2, vilket bör vara andra familjen på sidan före, eller är det andra raden? På sid 830 står svärmor till 2.11?, menjag har inte koll på vad siffrorna är eller betyder, men du har kanske koll på vem hon är svärmor till.


Att folk flyttar och andra kommer ser man på flyttnoteringarna, alla på en sida bor alltså inte där samtidigt. De som står tillsammans tillhör nog oftast samma hushåll, men det kan vara olika lägenheter eller hus, jag tror inte det finns någon helt säker tolkning/regel, någon annan kanske vet?

2019-06-24, 17:51
Svar #2

Utloggad Stephanie Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-06-24, 18:18
    • Visa profil
Hyresgäster hos 839:2, vilket bör vara andra familjen på sidan före, eller är det andra raden? På sid 830 står svärmor till 2.11?, menjag har inte koll på vad siffrorna är eller betyder, men du har kanske koll på vem hon är svärmor till.
Tusen tack! Att jag kunde komma fram till "h....gäster hos" utan att koppla till "hyresgäster" är ju pinsamt! Och att det skulle vara sida 839 rad 2 tänkte jag inte heller, jag trodde att det var en fastighetsbeteckning.  :D

Att folk flyttar och andra kommer ser man på flyttnoteringarna, alla på en sida bor alltså inte där samtidigt. De som står tillsammans tillhör nog oftast samma hushåll, men det kan vara olika lägenheter eller hus, jag tror inte det finns någon helt säker tolkning/regel, någon annan kanske vet?
Jag tänkte mest på att de för det mesta gör ett mellanrum mellan familjerna, men att det på vissa ställen kommer en till person eller familj direkt på nästa rad. Om det betyder något särskilt.

2019-06-24, 18:58
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4518
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:36
    • Visa profil
Mellanrummen är främst till för att skriva in de nya barnen. Ibland skrevs tjänstefolk nederst på sidan och fylldes på uppåt medan de egna barnen fylldes på nedåt. Ibland tar det avsatta utrymmet slut, då blir det svårläst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna