ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem är denne mannen / vilken medalj/orden bär han?  (läst 2887 gånger)

2019-06-22, 17:09
läst 2887 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag hittade detta foto (?) hemma och skulle gärna vilja få reda på vem mannen är. Kanske går det att identifiera honom via orden han bär på bröstet - jag känner inte igen den (det ser inte riktigt ut som Nordstjerneorden). Är det någon som kan hjälpa mig?


2019-06-23, 23:41
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Det skule det absolut kunna var och då kanske det är en släkting trots allt.
Är den här mannen lik, t.ex.?

2019-07-17, 15:44
Svar #3

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Det verkar tyvärr inte vara samma man på det lilla (andra) fotot som på tavlan (med trasigt glas). Jag söker vidare. Vasaorden är en bra ledtråd, är det någon som vet vad det är för uniform som mannen har (jag tänkte att ju fler söktermer jag har desto rimligare blir det att gå igenom fotona i Svenskt Porträttarkiv - det är över 3000 träffar på RVO vilket är lite för mycket för att kunna scrolla igenom)?

2019-07-30, 14:49
Svar #4

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag försöker igen att bifoga bilden rättvänd (vet inte varför den blev roterad i originalinlägget).

Är det någon som vet vad beteckningen på hans krage betyder (jag har andra foton på släktingar med liknande kragar, men vet inte vad det är för sorts uniform)?

2019-07-30, 19:19
Svar #5

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil

På denna länk finns en bild av en borgmästare i borgmästareuniform: https://digitaltmuseum.se/021017053598/borgmastare-g-collander-i-borgmastareuniform.
Det verkar rimligt att en person med Vasaorden verkade inom en "civil" organisation som en kommun, landsting, företag etc. Statliga tjänstemän förlänades för det mesta Nordstjärneorden.

2019-07-30, 21:28
Svar #6

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Super, det var en toppenledtråd. Nu skall jag gräva runt lite och se om jag kan hitta foton på personer som varit borgmästare (en del av släkten kommer från Jönköping så skall gräva lite där).
Stort tack!

2019-07-30, 23:40
Svar #7

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Med hjälpen jag fått här så tror jag att gåtan är löst - svaret låg i så fall närmare än jag trott. Jag tror att det är Carl Axel Rudolf Lothigius, för visst är likheten stor med de övriga bilderna jag har (bifogas). Han var Justitieborgmästare och även Kommendör av Vasaorden 2 kl (enligt Svensk Rikskalender 1905. Det stämmer då med bilden, bara kommendörer hade kraschan om hansen och det fanns inte så många kommendörer samtidigt.
Återigen stort tack!

Från Wikipedia angående Vasaorden
Konungen utdelade graderna allt efter förtjänst. Somliga grader var dock belagda med avgift, men de kunde inte köpas, utan bara erhållas. För de stora korset erlades 800 daler silvermynt, för kommendörer 400 daler silvermynt medan riddarna var befriade från avgiften. Den femte paragrafen stadgade att ”Denna Ordens Riddare skola Femtio vara samt dessutom Sex stora Kors och Åtta Commendeurer, Konungen och Ordens-Cantzleren inbegripne.”

    Kommendör med stora korset (KmstkVO) - Bär det stora ordenstecknet i band över höger axel och storkorskraschan på vänster bröst.
    Kommendör av första klassen (KVO1kl) - Bär det stora ordenstecknet i band om halsen och kommendörskraschan på vänster bröst.
    Kommendör (KVO) - Bär det stora ordenstecknet i band om halsen.
    Riddare/ledamot av första klassen (RVO1kl/LVO1kl) - Bär det lilla ordenstecknet i guld i band (rosett för damer) på vänster bröst.
    Riddare/ledamot av andra klassen (RVO2kl/LVO2kl) - Bär det lilla ordenstecknet i silver i band (rosett för damer) på vänster bröst.

2019-07-31, 18:52
Svar #8

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil

Hej ChristinaChristina,
Bara en petitess om ordenstecken: vad Carl Axel Lothigius (jag håller med om att han är lik de andra bilderna) bär om halsen är det stora ordenstecknet. Kraschanen är helt i silver och bärs på vänster bröst av kommendörer av storkorset och av första klassen. Storkorskommendörer bar sitt stora ordenstecken i ett band över axeln. Jag kan inte se något band på Carl Axels axel, jämför bilden av Lars Wilhelm Samuel. Han var alltså, när fotot togs, kommendör av antingen första eller andra graden.
Med vänlig hälsning Bertil

2019-07-31, 19:01
Svar #9

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Stort tack! ja, jag rörde visst till det lite :)
mest av allt är jag glad över att ha klurat ut vem bilden föreställer - det är ju så tråkigt och lite sorgligt med alla foton som jag hittar som vi inte har någon aning om vilka de föreställer så jag anstränger mig att försöka identifiera så många jag kan plus maila släktingar till personer som jag hittar foton av som är identifierbara (där en förfäder haft vett att skriva någon form av namn - då går det ju oftast att med hjälp av Porträttarkiv och folks släktträd komma i kontakt med släktingar och de brukar uppskatta det).

2019-08-02, 23:11
Svar #10

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
På den här bilden bär han två ordenstecken runt halsen. Han var ", KVO 2kl och RNO", betyder det att det ena ordenstecknet är Vasaorden och det andra Nordstjerneorden, eller kan det vara något annat (tyvärr är ju upplösningen på bilden inget vidare och originalet sitter inte längre uppe i Rådhuset)?

2019-08-04, 11:35
Svar #11

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
KVO 2 kl betyder kommendör av Vasaorden andra klassen. RNO betyder riddare av Nordstjärneorden. Men runt halsen bär han stora ordenstecknet för Vasaorden och stora ordenstecknet för Nordstjärneorden. Riddare av Nordstjärneorden bär, åtminstone enligt Wikipedia, det lilla ordenstecknet i band på vänster bröst. Han var alltså troligen kommendör av Nordstjärneorden, KNO. (Jag har också fått uppfattningen att man inte gärna förlänade en person en orden av lägre grad än den han eller hon redan hade av den andra orden. En person som var storkorskommendör av Nordstjärneorden och sedan övergick till privat tjänst påstod att han inte kunde få Vasaorden, eftersom man då varit tvungen att göra honom till storkorskommendör av denna orden.)

2019-08-05, 20:26
Svar #12

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna