ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cancer i gamla tider  (läst 1928 gånger)

2019-06-22, 09:10
läst 1928 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

Hade igår besök av en 89-åring dam, som berättade att hon betydligt mer sällan hörde talas om cancer som dödsorsak "förr".  Hon sa att cancer säkert var vanligare än vad som sades, men att man sannolikt inte hade tillräcklig kunskap och ofta förklarade oklara dödsfall med tuberkler,  alltså tbc, som ju var väldigt vanligt. Har hunnit ganska långt i min släktforskning och håller med damen om att cancer sällan presenteras som dödsorsak. Vilka erfarenheter har ni andra?

Tacksam för respektfulla svar.

2019-06-22, 10:34
Svar #1

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Ulrika!

Detta var väldigt intressant att läsa, jag har nämligen haft precis motsatta upplevelsen. Jag närmar mig 10.000 i släktträdet och min reaktion under denna tid har varit -Oj, vad länge de har haft kunskap om kräfta/cancer, olika former av detta och hur frekvent det var. Trots detta kan det säkert vara så att det hade varit lång fler diagnoser om dagens kunnande hade funnits då. Jag undrar nu om det kan finnas geografiska skillnader, min släkt som jag hittills gjort är från Göteborg o Bohus, Älvsborg, Kronoberg o Blekinge. De former jag på rak arm minns mig ha sett angivna, även under hela 1800-talet, är initialt Kräfta utan specifikation, sedan kräfta/cancer i hjärnan, strupe, hals, lungor, mage, livmoder.

Det ska bli intressant att följa denna diskussion och få höra fler åsikter. Tack för bra tråd!

Mvh Karin

2019-06-22, 11:53
Svar #2

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag gjorde en sökning i Värmlands Kyrkboksregister.
Vi har hittills inmatade 443.066 dödsfall.
Olika perioder för olika socknar, men här är statistiken för cancer/kräfta.
1900-tal 1917 st
1800-tal 1662 st
1700-tal 231 st
1600-tal 0 st


2019-06-22, 15:56
Svar #3

ulrika_hemma@hotmail.com

Hej Ulrika!

Detta var väldigt intressant att läsa, jag har nämligen haft precis motsatta upplevelsen. Jag närmar mig 10.000 i släktträdet och min reaktion under denna tid har varit -Oj, vad länge de har haft kunskap om kräfta/cancer, olika former av detta och hur frekvent det var. Trots detta kan det säkert vara så att det hade varit lång fler diagnoser om dagens kunnande hade funnits då. Jag undrar nu om det kan finnas geografiska skillnader, min släkt som jag hittills gjort är från Göteborg o Bohus, Älvsborg, Kronoberg o Blekinge. De former jag på rak arm minns mig ha sett angivna, även under hela 1800-talet, är initialt Kräfta utan specifikation, sedan kräfta/cancer i hjärnan, strupe, hals, lungor, mage, livmoder.

Det ska bli intressant att följa denna diskussion och få höra fler åsikter. Tack för bra tråd!

Mvh Karin

Jag har min, mina barns och min nuvarande mans släkt spridd i ca hälften av Sveriges landskap samt i Holland, Danmark, USA, Canada och Finland. Endast ungefär var tionde dödsorsak jag hittar är cancer. I många fall anges ingen dödsorsak alls, men annars kanske detta inte är några släkter där cancer är vanligt. Har hittills hittat ca 1850 anfäder. Hoppas vi får fler svar att jämföra med. Kul att du uppskattar min fråga.

2019-06-22, 15:59
Svar #4

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag gjorde en sökning i Värmlands Kyrkboksregister.
Vi har hittills inmatade 443.066 dödsfall.
Olika perioder för olika socknar, men här är statistiken för cancer/kräfta.
1900-tal 1917 st
1800-tal 1662 st
1700-tal 231 st
1600-tal 0 st

Antalet dödsfall du presenterar, inom vilken tidsrymd gäller detta?

2019-06-22, 16:15
Svar #5

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Cancer är en modern diagnos som kräver medicinska undersökningar för att ställas. Förr fanns kräfta och då var det säkert i de många fall cancer, men synlig sådan. De flesta cancersjukdomar sker invärtes osynliga för betraktaren. Det blev alla möjliga olika diagnoser som blodhosta, blodig diarre, twinsot etc.

2019-06-22, 16:32
Svar #6

ulrika_hemma@hotmail.com

Cancer är en modern diagnos som kräver medicinska undersökningar för att ställas. Förr fanns kräfta och då var det säkert i de många fall cancer, men synlig sådan. De flesta cancersjukdomar sker invärtes osynliga för betraktaren. Det blev alla möjliga olika diagnoser som blodhosta, blodig diarre, twinsot etc.

Jag vet att cancer benämndes kräfta längre tillbaka och är fullt medveten om att det vi idag skulle benämnt cancer, fick en del andra namn.

2019-06-23, 11:07
Svar #7

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Statistiken ovan är som sagt från lite olika perioder i olika socknar i Värmland.
Vilka år som finns i databasen kan ses på
https://start.varmlandsrotter.se/postorder/info-om-kyrkboksregister/

2019-06-23, 12:15
Svar #8

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
Är det inte så att antalet cancerfall ökar med stigande medellivslängd? Tidigare hann folk dö av andra orsaker innan de hann utveckla en dödlig cancer?

Sven

2019-06-23, 14:52
Svar #9

ulrika_hemma@hotmail.com

Är det inte så att antalet cancerfall ökar med stigande medellivslängd? Tidigare hann folk dö av andra orsaker innan de hann utveckla en dödlig cancer?

Sven

Så har jag också tänkt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna