ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Ersson, soldaten Huss, född 1757 eller 1759, död 1782  (läst 587 gånger)

2019-06-19, 15:53
läst 587 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 10:42
    • Visa profil
Jag undrar över Erik Ersson Huss' födelse och föräldrar då jag har två kandidater.

En soldat Erik Ersson antas 1782 och gifter sig samma år med Maria Jansdotter i Älunda (Husby-Rekarne (D) C:2 bild 95/sida 178).
Paret finns i Husby soldattorp på AI:5 bild 39/sida 32 och AI:6 bild 38/sida 33. Erik Huss är född 1759.
År 1792 får han avsked och paret flyttar till Stenkvista. De finns i Säterstorp i Stenkvista (D) i på AI:5a bild 68/sida 63; AI:7a bild 56/sida 52; AI:8a bild 80/sida 72.
I den mellersta av dessa tre böcker dör hans hustru Maria Jansdotter 1803 och i den sista har han gift om sig med Brita Nilsdotter.

Från att bara haft födelseår 1759 så får Erik i den sista av nämnda böckerna födelsedagen 1757-02-28 och födelseorten "Stenq". Sista siffran i året ser kladdig ut och har nog ändrats under bokens tid (1806-1814). Här har prästen tydligen åratal efter att han flyttade in från Husby-Rekarne identifierat honom som den Erik Ersson som fötts i socknen det datumet på Stenkvista (D) C:1 Bild 35 / sid 31.
Den släktforskning som jag ärvt av min farfar följer detta, men andra släktforskande ättlingar till Erik har honom som född i Husby-Rekarne 1959, nämligen i Lilla Sätran där 1759-02-20 på Husby-Rekarne (D) C:2 Bild 23 / sid 3. I så fall gjorde alltså prästen i Stenkvista en felaktig identifering.
Kan nån övertyga mig vem som är rätt Erik Ersson?
Jag har försökt se på dopvittnen till Eriks och Marias första barn, men inte sett några farföräldrar där tyvärr.
Jag har heller inte lyckats följa någon av de båda Erik Ersson framåt tills nån av dem blir den där soldaten:

Den som föds 1759 i Husby-Rekarne har föräldrarna Erik Nilsson och Brita Jansdotter (C:2 bild 23/sida 34). Familjen finns på AI:2 bild 105/sida 99, men sen vet jag inte vart den tar vägen. (Där finns en klammer "ab. 62. 27" och jag trodde ett tag att jag hittade dem på sidan 27, då där finns en familj med flera liknande namn.)

Och den som föds 1759 i Hagstugan i Stenkvista har föräldrarna Eric Persson och Karin Månsdotter. Hon nämns på Stenkvista AI:2 bild 88/sida 81 ensam som "owist om hon är förlovad". På Stenkvista AI:2 bild 187/sid 88 nämns Hagstugan igen och jag tror Karin Månsdotter nämns, men jag ser inte de andra. I nästa bok, Stenkvista (D) AI:3 (1765-1776) Bild 207, ser jag dem inte där.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna