Forum > Militaria

Gardessoldaten Axel Lund. Ljuger pigan ?

(1/3) > >>

Odd Valleryd:

Min ana Eric Axelsson döptes 1738 i Häradsekeby, Frösunda, Uppland.


Hans mor hette Kierstin Larsdotter och så står det :
(Texten tolkad 2019 av Stefan Simander)

År 1738. dz 6 Martii föddes Eric i HertsEkeby (Häradsekeby). Fadren skal wara Gardiessoldaten Axel Lund. Modren: Kierstin Larsdotter. Döptes: dz. 10
Länk till dopnotisen : https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0047490_00107#?#53&c=&m=&s=&cv=106&xywh=-2266%2C0%2C10723%2C5040


Jag har inte lyckats hitta denna gardessoldat Axel Lund i husförhörslängderna i Frösunda, o inte heller överhuvud taget i Soldatregistret. Kan ni ?  Han borde ju vara född ca 1700 till 1720. Vi vet ju inte soldat-nr, regemente eller hemort. Har han funnits eller har pigan hittat på ?!? Prästen skriver ju faktiskt "gardessoldaten" i bestämd form (inte "gardessoldat").   Modern finns senare i Hfl under benämningen "kvinnspersonen" med sin son men utan Axel eller annan äkta man.       HJÄLP
Om inte. Vart skall jag vända mig...vilka register skall jag lusläsa ?


Med Vänlig Hälsning
[/size]Odd Valleryd[/color]

Åke Carlsson:
I Centrala Soldatregistret återfinns de indelta soldaterna. Om det rörde sig om en värvad gardessoldat lär han inte gå att hitta där. Pröva i stället att kolla rullorna för t.ex. Livgardet till fot:
https://sok.riksarkivet.se/generalmonsterrullor?RegementeIndex=Livgardet+till+fot&KompaniIndex=&DatumFran=1737&DatumTill=1740

Odd Valleryd:
Tack Åke
Jag börjar lusläsa Svea Livgarde. Jag hittar honom inte i Soldatregistret, men nu fick jag lära mig att endast indelta finns där  :-)      TACK

Marianne Elfström:
Jag hittade en Axel som möjligen hette Lund.
Detta är MYCKET osäkert och måste förstås kollas upp noga.

Livgardet till fot – Överstelöjtnantens kompani – 1737.
Där finns en Axel Olofsson Lund??  29?? år, antagen 1736, bohuslänning – ogift.
Det står något i vänsterkanten som jag inte kan tyda. Kan det stå Wärfd för Sassevol??
OM det står vol på slutet skulle det väl kunna stå för volontär? Många har samma notering.
(Sid 787 – bild 400 – Kapten Major Johan Strokirchs kompani – nr 75)
BildID: A0029188_00400

För att se om skriften var något tydligare i nästa rulla så försökte jag SNABBT bläddra igenom
1740 års rulla också men hittade honom inte där.

Hoppas någon med bättre kunskaper kan se vad det står.
När det gäller soldatnamnet får man kanske kolla originalet?
 
 

Odd Valleryd:
Marianne 
Du förstår nog inte vilken lycka du ger mig.
"Olofsson"!!!
Jag försöker hitta Börier Olofssons son!!!  Hoppades att denna Axel Lund var en Olofsson.


Jag har själv bara hunnit första boken "Expectanter" o slipper råleta i ytterligare 20 böcker.


Jag skall naturligtvis dubbelkolla detta NOGA men känslan är att du har hittat min soldat


TACK Marianne, du är fantastisk.


Med Vänlig Hälsning
Odd

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion