ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad betydde "gathus" på 1700-talet?  (läst 966 gånger)

2019-06-18, 15:47
läst 966 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Jag har en anfader som var smed och som flyttade till en mindre ort, Ormanäs i Skåne. Där stod det att han bodde i "gathus". Vad var ett gathus för något år 1769?

2019-06-18, 16:22
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
I de gamla danska landskapen - särskilt Skåne, var gathus eller gatuhus jämförbara med torp eller backtugor vilka låg på s.k. ofri grund och ofta vid byns fägata eller sträde. Invånarna var obesuttna personer och kallades husare. I en ordförklaring står: ... jämförbara med backstugor i resten av Sverige. Gatehusen beboddes av hantverkare som snickare, smeder, skräddare, med flera, samt de större godsens och gårdarnas daglönade lantarbetare.

2019-06-18, 21:53
Svar #2

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Tack, intressant. Det låter lite som en knegare. Min anfader, som var smed och bodde i ett sådant gathus på liten ort i Skåne, dog med fattigmedel. Jag gissar att det inte var det mest glamorösa leverne att sitta ett yrkesliv i ett sådant gathus.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna