ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flyttde smeder på sig på 1700-talet?  (läst 1491 gånger)

2019-06-18, 15:24
läst 1491 gånger

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Jag har ett antal generationer smeder i släkten. De verka ha flyttat runt en del. I andra grenar där det finns bönder är onekligen vanligare att gårdar ärvdes i generationer dvs. en viss upplåsningseffekt för orten skedde.

Var det vanligt att smeder flyttade till ny ort för att det fanns goda möjligheter att slå sig fram där? T.ex. har jag en smed som kom att bli sockensmed i Munkarp i Skåne, och som verkar ha flyttat dit från några mils avstånd utan uppenbar koppling dit. Hans son flyttade senare till en annan ort några mil därifrån, igen utan uppenbart koppling.

2019-06-18, 18:39
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Ja, smeder flyttade ofta. Skickliga smeder lockades med erbjudanden om bättre villkor till andra bruk. Mycket finns skrivet om denna yrkesgrupp – googla! Se till exempel
 https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/309561?programid=2068
Hälsar vänligen
Maud

2019-06-18, 21:51
Svar #2

Utloggad Ola Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 181
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 10:04
    • Visa profil
Tack för kommentaren.

Nu var ju denne man sockensmed i Skåne, vilket jag tror skiljer sig en del från den yrkesgrupp som arbetarna på bruken norröver. Rätta mig gärna om jag har fel. Den artikel du länkade till var förvisso intressant men handlade om en rad högre positioner inom smedbruket och i synnerhet då brukssmeder som "blev något". Jag tror inte min Ormanäs-sockensmed blev mycket. Han dog 1808 med fattigmedel.

Det faktum att minst 3 av hans 4 söner blev smeder (oklart om samma ort, men ändå), tyder väl på att smed var ett ganska vanligt yrke även på dessa mindre orter. Det behövdes väl en smed på varje ort, helt enkelt. Jag hittade via lite Googlande en annan herre, Lars Johnsson Holmgren, som föddes 1805 i Ormanäs och dog 1880 på samma ort. Det var ju generationen efter min anfader, men ändå på samma ort och det får en att undra om han satt i samma smedja eller om det fanns fler än en den lilla orten till trots. Min anfader hade ju som sagt 3 söner födda i samma ort som även de blev smeder. Ingen av dem hette dock Lars, även om en av hans döttrar gifte sig med en Lars Joensson - han var dock timmerman.


2021-12-14, 14:05
Svar #3

Utloggad Jan Wennström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-01-14, 12:43
    • Visa profil
Hej

Jag släktforskar efter en, eller 2 st bröder, smed på 1700-talet som enligt sägen ska ha flyttat från Gotland till Pernå / Lovisa i södra Finland.

Vet ni om det finns uppgifter hos er om det finns smeder på Gotland på 1700-talet med namnet Hård där någon, eller 2, flyttat till Finland?
En av dem hette Mats Jacobsson Hård, född 1742.

Eller kanske från någon annanstans i Sverige?

Mvh


Jan Wennström, Åland, Finland

2021-12-15, 20:27
Svar #4

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Vad hette Mats bror? Alltid lättare med mer info att jämföra med.
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2021-12-15, 21:08
Svar #5

Utloggad Jan Wennström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-01-14, 12:43
    • Visa profil
Hej
Tyvärr vet jag inte det.
Jag har dock stött på en person i södra Finland som heter Margareta Mattsdotter Hård.
Mvh Jan

2021-12-15, 21:14
Svar #6

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Enligt Hiski och Lokalahti församling fanns där en soldat Jacob Hård som hade en son Mats f. 1741. Inte orimligt att en soldat får smedbarn, det har jag sett tidigare. Ett förslag bara.  Vänliga hälsningar Katarina

*1741 21.9.1741 Ylisperkiö   sold. Jac.  Hård       Matheus
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna