ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döpt före födelsen i Örkened 1752  (läst 759 gånger)

2019-06-16, 08:29
läst 759 gånger

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
En släkting var, enligt födelseboken CI:1 (1721-1771) s.82 i Örkened (v102493a.b880.s82), född den 8 October 1752. Hans namn var Anders, son till Jochum Jochumsson och Hanna Nilsdotter i Strönhult. Han var döpt  den 20 söndagen efter Heliga Trefaldighetsdagen som enligt olika almanackor var den 4 October i 1752.
I husförhörslängderna t.ex. AI:1 (1795.1800)s29, v102465.b33.s29) så är han skriven som född den 8 October 1752.
Har jag läst fel eller är det prästen som skrivit fel - eller finns det någon annan förklaring?
Ernst Stjernberg

2019-06-16, 13:05
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Du har inte läst fel.
Däremot har prästen råkat skriva fel eller skrivit av en felaktig förlaga utan att tänka sig för.

2019-06-16, 13:12
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nej, du har inte läst fel på dagarna.

Hur noga böckerna normalt är förda i Örkened vet jag inte, men rent allmänt vimlar kyrkoböckerna landet runt av fel, och detta är alltså ett exempel på det.

Kanske skrev prästen i efterhand rent lösa lappar från klockaren, och i det svaga vaxljusskenet tolkade en slarvig 3:a som en 8:a? Eller så kanske klockaren fick beskedet "Han föddes i torsdags", och tittade på fel vecka i kalendern (om han hade en sådan) och skrev den 8 oktober i stället för den 1?

Eftersom det var prästen som döpte och det var dopet som bokades hos klockaren (eller direkt hos prästen), så är det trots allt mest troligt att den dagen är korrekt, oavsett om noteringen har gjorts direkt efter dopet eller i efterhand (kanske långt efteråt) vid renskrivning av lösa lappar.

Exakt vilken dag Anders föddes lär m.a.o. bli svårt att fastställa - om du inte råkar hitta en gammal familjebibel där Jochim har plitat ned sonens födelsedag...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-06-16, 21:23
Svar #3

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Tack för era svar, Eva och Jörgen.Ja, det är nog födelsedagen den 8e Oktober som är osäker om man jämför med de andra födelsedagarna och dopdagarna före och efter Anders. Det är ju i alla fall roligt att veta  ungefär när han foddes för så länge sedan. Att hitta  en bibel från den tiden är väl inte så stort hopp om, skulle jag tro (...men det finns bevis om att hans farfar var cornett i Karl XII´s armé!).


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna