ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okänd morfar  (läst 1194 gånger)

2019-06-14, 15:58
läst 1194 gånger

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag blev kontaktad av person A som söker efter sin okända morfar. Nu har A fått en nära träff i Ancestry-DNA mot en person B: 778 cM över 67 segment. Ancestry uppskattade det först som kusin till tremänning, men har tydligen ändrat det till enbart kusin.

Närmast till hands ligger ju B:s far som barnafadern, då blir B och A:s mor halvsyskon och B någon sorts halvmorbror till A. Men kanske B:s farfar också skulle kunna vara barnafadern, då blir A och B "halvkusiner", B hade också en farbror, men då verkar släktskapet bli för avlägset. Vad tror ni om de olika alternativen?

2021-10-03, 14:18
Svar #1

Inloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1244
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:56
    • Visa profil
Hej Jan!

Har någon frågat A:s mormor (såvida hon finns tillgänglig)? Det kan vara en känslig fråga, men ibland (ofta?) kan det underlätta för en person att tala om ett svårt ämne (tex pga av skam) om någon annan börjar prata om det. Självklart bör man också ta hänsyn till hennes eventuella önskan om att låta bli att söka efter A:s morfar.

Ett annat tillvägagångsätt är att ta reda på var A:s mormor befann sig när hon blev med barn (med A:s mamma) och sedan leta bland B:s släktingar och var de befann sig under samma tidsperiod (egen bostadsort, vänners/släktingars bostadsorter, yrkesresor, semestrar etc) med en samtidig uppskattning av huruvida åldrarna kan stämma med ett förälderskap.

På Ancestry har min kusin och jag 955 cM långt gemensamt DNA över 39 segment, och mina två kusinbarn har 449 cM respektive  312 cM långt gemensamt DNA med mig (24 respektive 18 segment). Uppskattningsvis låter alla dina alternativ möjliga, men kom ihåg att A och B kan vara släkt med varandra även tex på A:s pappas sida eller på B:s mammas sida. Bäst vore om A och B skulle utbyta information om varandras nära släktingar.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna