ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rätt Elin Jonsdotter  (läst 527 gånger)

2019-06-11, 19:14
läst 527 gånger

Utloggad Jennifer Niklasson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-01-23, 16:43
    • Visa profil
Känner att jag behöver hjälp med denna, innan jag förvirrar bort mig själv.

Jag har en Peter Nilsson f. 1777 8 aug i Källstorp, d. 1928 i Källstorp. Vet att han gifte sig med Elin Jonsdotter och efter lite letande förstod jag det som att hon var f. 1788 8 okt i Kristvalla, d. 1856 26 jun i Källstorp. Föräldrarna jag hittade till henne var Jon Nilsson och Brita Olofsdotter

Jag googlade lite för idéer och hittade en avlägsen släkting till mig som fått fram samma resultat. Läste även i dessa forum för hjälp och såg då ett tidigare inlägg där en kvinna letade efter samma människor. Namnen och årtal var densamma, men de andra datumen stämde inte med det jag har. Hennes Elin hade även andra föräldrar - Jonas Borell & Maja Gustavsdotter.

Har försökt utgå från husförhörslängder, begravningsboken och dopbok men tycks inte hitta något som kan reda ut vilken Elin Jonsdotter som tillhör min släkt.

2019-06-11, 21:46
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 23:13
    • Visa profil
Du har alldeles rätt! Elin föddes i Släta Rösbo, Kristvalla 1788-10-08. Hon var dotter till Jon Nilsson och Brita Olofsdotter. Vid vigseln1808-11-23 i Kristvalla var Elin bosatt med familj i Meltorp.
Hennes far Jon Nilsson dog i Meltorp 1810-02-22.  Det finns en bouppteckning efter honom Norra Möre häradsrätt FII:11 sid 1027, som bekräftar att dottern Elin är gift med Peter Nilsson i Källtorp.
Peter Nilsson var född i Ljungby 1777-08-02.
Birgitta B

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna