ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Port au Prince  (läst 1295 gånger)

2019-06-10, 22:43
läst 1295 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Min ana Emil Pontus Jakobsson, född 1861111 Varla Tölö Halland, var sjöman. När han dör 18850204 så står det i dödboken att han dog i Klimatfeber, Port au Prince, Westindien enl brev från kaptenen.
Var det denna staden som var slutdestination och varför åkte man hit?
Har inte stött på innan att man reste hit var det vanligt under slutet 1800-talet?
Var kan jag finna mer information om vad som hände denna unga man?


Tack!


Hälsningar Johanna


2019-06-11, 11:02
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 896
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:01
    • Visa profil
Hej
Känns som helt normalt mål för ett skepp vid den här tiden. Själv har jag studerat 1700-talet ganska mycket och redan då är resor till både Väst- och Ostindien ganska normala. Då kanske svenskarna tog hyra på något skepp från Amsterdam eller London för en sådan här resa. På 1800-talet känns det som en normalresa för en sjöman, härifrån exporterades tex järn till USA och var man väl däröver togs säkert laster till hamnar i Västindien. Inte minst importerades ju mycket socker från plantager där hit till Sverige, men någon självklar returlast skall man kanske inte leta efter - eftersom transporter mellan öarna i Karibien och till kuststäderna på USAs östkust tillhörde normaliteten.


Häls LarsOlof Lööf

2019-06-12, 23:55
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej Johanna!

I på- och avmönstringsregistret för Göteborgs Sjömanshus har han efternamnet Reimers.
Han gick till sjöss 1882-03-08 och fick nr 121.

Sjömanshuset i Göteborg (O) DIf:3 (1878-1887) Bild 2850 / sid 81 (AID: v289705.b2850.s81)
Här kan du följa hans tid till sjöss – åtminstone om du har AD.

Där finns han med i på- och avmönstringsrullor från två skepp. Sitt andra skepp avmönstrade han 1884-02-06 i Göteborg. Men det står inget om att han mönstrade på ett tredje skepp.

Kaptenen ser väl ut att heta Sigurd Olssen i dödboken? Kan han ha mönstrat på ett utländskt - kanske norskt - skepp?

(Att det inte står något om att han var sjöman och vilket sjömanshus han tillhörde i husförhörslängden är väl ganska ovanligt tror jag?)

Mvh
Marianne

 

2019-06-13, 20:46
Svar #3

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Tack så mkt för hjälpen!
Jag har inte stött på så många sjömän i min släkt.


Ja det låter som kapten kan vara norsk så kanske det kan vara ett skepp därifrån eller kanske han utgick från en annan ort.


Spännande!
Tack!


Mvh Johanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna