ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gruppfoto av N.R.F - någon som vet vad detta är?  (läst 1830 gånger)

2019-06-09, 16:08
läst 1830 gånger

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Jag hittade bifogade bild i en hög med foton från släkten. Jag känner inte igen någon på bilden (men är inte så bra på ansikten rent generellt) och har aldrig hört talas om NRF. När jag googlar kommer "Nämndemännens Riksförbund" upp men det ringer ingen klocka hos mig (grundades tydligen på 1970-talet).

Är det någon som vet något om bilden eller har tips om vart jag kan vända mig för att kunna gräva fram mer information?

På pappersomslaget till bilden står fotografens namn, Harry Lindbohm (verkar ha varit aktiv runt 1905-1918 att döma av fotografierna i Rötter-databasen), Göteborg.

2019-06-09, 20:27
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Har hittat uppgifter som påstår att fotografen Harry Konstantin Lindbohm var verksam på fler platser än Göteborg, bland annat i Halland. Det skulle i så fall kunna vara Nordiska Revisionsförbundet som NRF syftar på, ifall fotot är något yngre än du först trodde. NRF bildades nämligen på 1930-talet.

Har du någon i släkten som var revisor? I så fall är kanske den personen med på bilden.

VH Klas

2019-06-21, 23:37
Svar #2

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Stort tack! Det är någon som var kamrer har jag för mig och han kanske var/blev revisor också, men annars kommer jag inte på någon. Kommer ha det i bakhuvudet när jag letar vidare.
Återigen stort tack och glad midsommar!

2019-07-15, 19:47
Svar #3

Utloggad Christina Fagerberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 301
  • Senast inloggad: 2023-03-03, 01:16
    • Visa profil
Mysteriet äntligen löst. Fotot är från Nordiska Roddföreningen i Zürich där min morfar bodde runt 1925.
 (https://nordiska.ch/)

Stort tack för bra förslag!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna