Forum > Gamla bilder

Två porträtt - samma person?

(1/2) > >>

Elov Larsson:
Personen på porträtt 1 är för mig känd och född 1857. Fotot kan antas vara från 1910-1915
Personen på bild 2 antas vara densamma i betydligt yngre upplaga, uppskattningsvis ca 25 år gammal. Anletsdragen verkar rätt lika.
Klädmodet hos den senare skulle kunna styrka antagandet. Kan det stämma med 1880-tal? Det handlar om en lantlig miljö, så modet kanske släpar efter.


Tacksam för kommentarer och synpunkter!
Elov L

Anti Poika:
Förhållandet mellan avstånden ögon till mun respektive öga till öga är på bild 1 ca 1:1 medan det på bild 2 är större. Jag tror inte att man krymper på längden i ansiktet så mycket som ens 10 procent och detta är mer än 10 procent. Jag är inte expert på detta område, men jag hoppas att jag räknade rätt på procenten. Så nu får vi ta fram våra gamla familjeporträtt och mäta på kända personer.
Mvh Anti

Elov Larsson:
Anti,
kan man inte tänka sig att de förhållanden du nämner rubbas vid upprepade kopieringar eller kort och gott att förhållandet längd - bredd på fotot förskjuts?

Anti Poika:
Det är möjligt. Hoppas att någon bildkunnig kan redogöra för olika tiders kopieringsproblem. Nuförtiden är det ju alldeles för lätt att göra fel med hjälp av datorer, t.ex. Om man söker på "face recognition" förstår man att detta är en hel vetenskap.
Vet du något om hur gamla kopiorna är?

Anti Poika:
Tillåter du att jag trycker ihop henne?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion