ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Olofsson (1702-1774) i Kattisträsk Liden första hustru Karin  (läst 638 gånger)

2019-06-07, 15:15
läst 638 gånger

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 220
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:32
    • Visa profil
Hej!


Det här är mest en kontroll, om det är så att det finns evidens för ursprunget till Jon Olofssons i Kattisträsk Liden (1702-1774) första hustru Karin Andersdotter.


Enligt Skellefteå socken (1650-1790) Red Ulf Lundström, ska denna vara från Östanbäck 2 (står på sid 473 under Kattisträsk 2 Liden, men ej under Östanbäck 2 där det väl då skulle avse en dotter till Anders Andersson, 1661-1738). Nu undrar jag om någon kan säga varifrån denna uppgift kommer, alltså vad det kan finnas för evidens för den.


Det verkar mer troligt, givet en domboksnotis, som jag har lite svårt att tolka på annat sätt än att Jon Olofssons första hustru var dotter till Anders Danielsson i Pjäsörn (kallad Långträsk ibland).


Detta avser renoverade domböckerna Advokatfiskalen Västerbottens län EXIe:3997 start bild 980 [AID:v909030.b980.s91] avseende Skellefteå ting 1748-04. Detta innehåller ett testamente från 1740-12-26 för Anders Danielsson i Långträsk och dennes hustru Malin Andersdotter, i vilket de ger sig till förgånga till sin son Anders Andersson och avvittrar de övriga barnen. Av intresse är slutet av testamentet där det står: Närvarande sonen Daniel Andersson och uppå dotterbarnens vägnar, fadern Jon Olofsson i Kattisträsk.


Min spontana uppfattning är att detta endast kan innebära att Jon Olofssons första hustru (död 1736) var dotter till Anders Danielsson, men jag är inte bekant med exakt alla möjligheter här, så om någon känner till vad som skulle tyda på Östanbäck 2 som hennes ursprung är jag ytterst intresserad av att få veta. Sådana eventuella misstag brukar inte vara tagna ur luften, så även om det är en feltolkning skulle det ju möjligen kunna indikera någon annan typ av koppling mellan familjen och Östanbäck 2, till exempel för Anders Danielssons hustru (vars ursprung jag inte känner till).


/Stefan Gelow

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna