ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Olsdotter, Myckleby  (läst 821 gånger)

2019-06-04, 08:42
läst 821 gånger

Utloggad Linda Fuxwall

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2020-10-21, 12:57
    • Visa profil
Hej,
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att tyda anteckningen vid Anna Olsdotter (markerat med turkost i bilagan).
Främst undrar jag var hon kommer ifrån. Hittar henne inte innan denna notering i HF 1799-1804. Hon gifter sig senare (1805) med Anders Germundsson.

Stort tack på förhand.

/Linda

2019-06-04, 16:34
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är inte lätt att se vad klottret till första bokstav ska föreställa. Men om det ska vara ett gårdsnamn inom pastoratet (som också omfattar Torps och Långelanda socknar), så måste det vara ett K. Alltså Kalseröd (här stavat med två s), som ligger i Myckleby socken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-06-06, 11:35
Svar #2

Utloggad Roy Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 09:15
    • Visa profil
Tror inte hon är från socknen. Antar att 30 är hennes ålder, om hon vore född i
Myckleby borde hon fått ett mer exakt födelsedatum.

Mitt förslag är Resteröd som är en grannsocken, även om det är ett sund emellan.

Mvh Roy

2019-06-06, 13:12
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det du skriver om åldern håller jag med om är troligt. Men samtidigt är födelseböckerna i Myckleby pastorat slarvigt förda; där saknas många, vilket också kan vara en förklaring till att många i husförhörslängden bara har ålder angivet.

Det står i vart fall inte Resteröd. Det är ett tydligt a efter det inledande klottret och där finns inget t.

Det står "fr." före ortnamnet. Det är alltså därifrån kom kom flyttande. Det betyder inte att hon var född där.

I Kalseröd, längst ned på sidan 74, finns en piga Olofsdotter hos Rasmus Engebrektsson. Förnamnet går inte att tyda, eftersom det är skrivet ovanpå något annat. Det skulle ju kunna vara hon. Men där finns ingen notering om varifrån hon kommer eller vart hon flyttar. Hon är inte kvar där i nästa längd (s. 61).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-06-06, 13:46
Svar #4

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Jag vill minnas att det fanns en Johanna Olofsdotter född 1782 i Kalseröd.
Myckleby AI:1 (1791-1798) Bild 68 Sida 64
Hon finns även på sidan 73 i AI:2. Kan hon fått heta Anna som piga? Jag har inte följt henne vidare...
Mvh Anti
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna