ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Resande personen Anna Maria", Brålanda 1822  (läst 938 gånger)

2019-06-01, 11:32
läst 938 gånger

Utloggad Miriam Aurora Hammeren Pedersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 14:13
    • Visa profil
Jeg har en Amalia Victoria som blir født 23. august 1822 i Brålanda, av ukjent far og en mor som bare kalles "resande personen Anna Maria".

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043290_00065#?c=&m=&s=&cv=64&xywh=3929%2C739%2C2326%2C1697

Det står at Anna Maria er på Asmundebyn, men jeg finner henne ikke der i husforhøret 1819-24, så det ser ut til at hun bare har vært på kort gjennomreise.

Datteren Amalia Victoria ser ut til å ha blitt satt bort til fosterforeldre allerede ved fødselen (bonden Olof Nilsson og kona Maja Nilsdotter):
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0043269_00093#?c=&m=&s=&cv=92&xywh=-516%2C1314%2C5122%2C2808

Amalias liv har jeg god koll på (hun gifter seg i Brålanda og dør der i 1902). Hun kalles Olsdotter, sikkert en referanse til fosterfaren Olof Nilsson.

Er det overhodet mulig å finne ut hvem "resande personen Anna Maria" kan ha vært, og hvem hennes familie var?
Jeg noterer meg at en av fadderne til datteren Amalia kommer fra Vänersborg (Wennersborg).

Kan min Anna Maria muligens være identisk med Anna Maria Holm (f. ca. 1777-81) som var gift med hestehandler Wilhelm Roos? De reiste i riktig område, og Anna Maria Holms familie hadde tilknytning til Vänersborg. Anna og Wilhelm sitt yngste kjente barn, Sofia Albertina, ble født i Hjärtums socken i 1820.

Jeg er takknemlig for alle innspill.

Med vennlig hilsen Miriam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna