ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilket hus i Torsmyra  (läst 730 gånger)

2019-05-31, 15:20
läst 730 gånger

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Finns det någon förteckning över husen i Torsmyra Vendel och vem som bodde i vilket runt 1890?

Ser att min släktfamilj bor i Torsmyra och tror det står att det är bonden Wetterströms hus, men vilket hus är det? Går det att leta sig fram till det genom dokument, kartor? Mantalslängder saknas.

Ser i gamla noteringar att år 1900 skulle f d bonden Erik Ersson med familjen vara inhysd i Kronolänsmansboställe men det säger inte mig något. Men kanske någon dokumentation finns?
Har familjen flyttat inom Torsmyra?

Vendels kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/11683/A I/20b (1891-1896) sid 566 Torsmyra

Erik Ersson f 1843 hitflyttad 1891

Var kan jag leta och finna svar?

2019-05-31, 15:46
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Under Lantmäteriets historiska kartor finns flera möjligheter.
https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/search.html

1. Gå t.ex. in på Avancerad sökning, Arkiv: Rikets allmänna kartverks arkiv, Kartserie: Häradsekonomiska kartan, Län: Uppsala, Blad: J112-92-12 Örbyhus

2. Eller sök via kartan utan att välja Avancerad sökning. Län: Uppsala, Flytta kartan upp till Örbyhus, zooma in nordväst om Vendel kyrka tills du ser Torsmyra och har högsta zoomningen. Klicka på sök. Där finns en hel del kartor för olika tidsperioder, inkl. olika beskrivningar i ord. Du får även fram kartan ovan i den listan.

Ekonomiska kartan visar hur gårdarna låg i mitten av 1900-talet. En större gård benämns Torsmyra. Ett par, tre gårdar finns vid texten Torsmyra gärde.

Vid storskiftet 1783 nämns bl.a. "Krono länsmans boställe".

Vendels hembygdsförening kan säkert berätta vilket hus det är om det är svårt att hitta på kartorna.
Mvh Anti

2019-05-31, 16:25
Svar #2

Utloggad Gunilla Gregnert

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 557
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 16:11
    • Visa profil
Tack
Får inte upp något just nu från länken.
Men framgår det vem som bor i vilket hus?
Jag har varit på platsen så jag vet var husen ligger men blir inte klok på vilket hus mina släktingar bodde i.

Skall försöka komma in på länken från en annan dator och se om det går lättare.


2019-05-31, 16:52
Svar #3

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Det finns kanske en adress i en gammal adresskatalog eller telefonkatalog med adresser som går att koppla till någon adresskarta. Detta handlar ju inte om forntiden. Storskifteskartorna etc. på lantmäteriet kan möjligtvis ta upp vilka som ägde markerna inkl. gårdarna, men man kan får åtminstone en bra uppfattning om antalet gårdar i en by.

Följande bok kan finnas på något bibliotek. Där finns oftast bilder på gårdarna och en kort beskrivning.
Sveriges Bebyggelse. Uppsala län Del I. Söderfors, Tierps, Tolfta, Vendels, Västlands och Älvkarleby socknar samt Tierps köping. Uddevalla, 1950. Bokförlaget Hermes AB
Mvh Anti

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna