ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var i Morup fanns dessa torp, gårdar  (läst 1512 gånger)

2019-05-30, 15:17
läst 1512 gånger

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Lite tankar om var jag kan få reda på var mina anfäders  boende lågi Morup. Kanske finns det kvar en stensättning, kanske finns huset  kvar?

Min mor kommer från Morup. Jag lägger in  namnet på mina anfäder o var de har bott. Står där mer än ett ställe har de bott på även detta. Rätta mig gärna också. För det är längesedan vi börja släktforska o en del har vi fått, eller hittat i  Ivar Larsson bok.
1. Lars-Samuel Johansson född 18570615 på "Sotared 2", bott i Breås ( där vet jag var huset legat men har inget foto på det). En vänlig man som bor bredvid visade mig var huset legat, så glad för det.
2. Augusta Andersdotter född 18640509 på "Morup, Långås Nybygget",  gift med ovanstående. Min mf f o mf m.
3. Johannes Håkansson född 18181225  ( i Okome) har bott på "Sotared 2" samt sedan i "Breås som ovan" ( Då gift med min mf fm Josefina Bernadina Wetterman född 18230514  . De var min mf ff o mf fm.
4.Lars Samuel Wetterman född 17941007 o hans hustru Johanna Maria Falck född 18000224  skall ha bott på
" Kyrkbacken Morup" .Min mf fm f o mf fm m.
5. Ovanstående Augusta Andersdotter far Anders Johansson  född 18161101, hennes farfar Johan Ingelsson född 17900605 skall också de ha bott på "Morup, Långås Nybygget".  6. Gunnil Jönsdotter född 17530324   på "Stenlycketorpet i Morup". Min mf mf fm.
7. Börje Moberg född runt 1734  "var ev, född i Morup mot Galtås hållet"  . Min mf fm mm f.
8. Bryngel Larsson Wetterman  född 17640909 i  Ljungby "skall ha blivit klockare i Morup. Vet ej var han bodde". Min mf fm ff.
9. Jon Persson född 17441201 " Brandsbol". Min mm fm mf f.
10. Johanna Björnsdotter född 17630223 i "Hönryd". Min mm fm mm m.
11. Bengta Persdotter född 17890624 även hon i Hönryd . mm fm mm.
12. Jon Svensson har ej födelsedata  skall ha bott i "Morup Lunnagård". Min mm ff ff mf ff.
13. Per Lallesson född någon gång på 1700 talet, skall ha bott i "Morup Stranninge". Min mm fm mm f.
14. Ingeborg Larsdotter född runt 1727. Skall ha bott i "Stubbhult". Min fm ff fm m.
15. Inger Olofsdotter född 17570930 i "Bryntebol". Min fm ff  mm.

Sist vill jag nämna min mormor Signe f. Svensson  18980304. Hon var född på Skillingshagen 5. Och där har många andra av mina o hennes förfäder också bott. Vet också var det är, så skriver inte alla namnen .

Hon och morfar Algot Larsson född 18940910 i Breås, bodde under sitt liv i Digesgård ( tror de arrenderade något ställe där, men vet ej var), Sedan köpte de en gård som kallas Berns. Den känner jag till och  av de vänliga nuvarande ägarna fick jag också se hur det såg ut inuti. Så tacksam för.
Därefter såldes Berns och om de köpte eller hyrde Hyltens i Morup Stubbhult ( Vet inte exakt vilket hus det är) under ca ett år innan de till sist köpte sig en gård i Kesebol som kallas Antonsa.  Där fick jag förmånen att vara hos min fine morfar Algot o morbror Alvar och hälsa på under min uppväxt.
En del  av namnen på boendena vet jag på ett ungefär var det ligger . Men sen fanns det ju  många torp /gårdar med samma namn ex. 1,2,3. 


Skulle vara roligt att kunna ta bilen och köra runt o se var mina  anfäder helt eller kanske delvis har levt sitt liv.
Hoppas ni orkat läsa igenom . Ha en fin helg






2019-05-30, 17:11
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Lantmäteriet har en hel del historiska kartor som det kan vara givande att botanisera i.
https://historiskakartor.lantmateriet.se/historiskakartor/search.html
Mvh Anti

2019-05-31, 10:34
Svar #2

Utloggad Hans Emanuelsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 604
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:18
    • Visa profil
Hej


I Morup Bygdeband finns intressanta bilder på många gårdar också historia kring gårdarna.
Gå till Google sök Morup leta sedan fram Bygdeband.


Hälsningar
Hans
 

2019-05-31, 21:06
Svar #3

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil

2019-06-01, 00:11
Svar #4

Utloggad Hans Emanuelsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 604
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:18
    • Visa profil
Hej Ingbritt!


Vi är nära släkt Du och jag din mm Signe f Svensson var kusin med min min mor som var född i
Rosendal.


Hälsning
Hans

2019-06-01, 08:17
Svar #5

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Hej.
Nu blev jag lite nyfiken Hanse. 
Får jag fråga  om hennes namn och hur hon var kusin. sen blev jag lite nyfiken  på att du hade Svartrå i  din beskrivning, för där bor jag nu. Vill du inte skriva öppet här så kan du maila mig på hib58@yahoo.se. Har en person med ditt för o efternamn  i min släktforskning. Men de är på min farmors sida o min mans farmors sida.
Hälsningar 
Ing-Britt

2022-11-27, 18:15
Svar #6

Utloggad Ing-Britt Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 11:04
    • Visa profil
Åren går.  Nu under hösten så har jag med hjälp kunnat få reda på var min morfar Algot o mormor Signe bodde de första åren som gifta. De arrenderade ett litet ställe i Hule/Digesgård. Jag har också sådan tur att huset finns kvar och det trevliga paret som äger det bjöd mig komma in o se huset. Ett stort tack igen ifall ni råkar läsa detta.

Sen har jag idag hittat vad torpet hette i Breås där morfar Algot är född. Det hette Bastetorpet.   
Förstår inte varför jag inte sett det förr.
Jag har haft förmånen att träffa lika trevliga personer som bodde precis bredvid där torpet låg de visade mig det, men det är för en del år sedan.

Sorgligt är det.  Min morfars farmor Josefina Bernadina Wetterman  o farfar Johannes Håkansson står som fattiga på 1860 talet o när hans farfar  Johannes avlider 1870 som utfattiga.  En ännu värre tanke är om de båda barnen som var född i början på 1860 talet och avlider 1865 dog för det var så fattigt. Den ena pojken skulle bli två år o den andre nyss fyllda 4.

Om någon kan berätta om denna familj o har annan dokumentation på dem eller torpet  ( kanske foto också) så vore jag tacksam.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna