ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skedvattensdestillatör  (läst 869 gånger)

2019-05-30, 15:07
läst 869 gånger

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
I mantalsregistret för Stockholm år 1780 hittar vi på Ladugårdslandet övre+Kgl Djurgården en skedvattensdestillatörshustru Nyberg.

2019-06-02, 19:19
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Kan skedvattensdestillatör vara en omskrivning för salpetersjudare? Det senare yrket hade, såvitt jag förstått, dåligt rykte åtminstone bland allmogen på landet.

2019-06-02, 21:57
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Enligt Nordisk Familjebok (tredje upplagan): Skedvatten kallas salpetersyra, emedan den förr nyttjades att skilja (skeda) guld från silver.
När det gäller salpetersjudare undrar jag verkligen om de hade så dåligt rykte överallt.
Jag har i min släktforskning råkat på förfäder i Gällstad i Västergötland som var salpetersjudare. Jag har inte fått intrycket att de var så usla och fattiga, som beskrivs på en del håll.

Så här beskrivs de:
Krigskollegium Artilleridep F2a:1: I en längd från 1693 över salpetersjudare: Ängabo: Per Jonsson, 66 år, söner: Nils P:son, 42, Johan P:son, 34 och Swen P:son, 26. Om Per i 1693 års längd: ”Denne är väl gammal dock förståndig salpetersjudare och gör alltid god leverans medelst bistånd av trenne sina söner, som är med honom uti parti.”

Man får intrycket att det var något av ett förtroendeuppdrag för dessa bönder, som väl gav dem en extrainkomst.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna