ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fråga angående Family Finder (FTDNA)  (läst 2069 gånger)

2019-05-28, 12:20
läst 2069 gånger

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Både jag och min pappa har gjort DNA test hos FTDNA. Behöver hjälp med hur jag ska tolka en matching som min pappa har.


Enligt FTDNA så är matchningen mot denna person 146/44 och släktskapet tolkas som 2nd -3rd cousin. Denna matchning finns inte alls med i mina resultat. Borde den inte det?

2020-01-28, 19:22
Svar #1

Utloggad Peter Larsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-02-09, 10:40
    • Visa profil
Sannolikt skulle även du matcha den personen men inte nödvändigtvis. Du ärver slumpmässigt ca 50% av din pappas autosomala DNA-segment och ca 50% av din mamma. Det råkar nog bara vara så att just dom specifika segmenten som din pappa delar med denna DNA-träff har du inte ärvt från din pappa.

Du kan kolla mha chromosome browser vilka segment du delar med din pappa, sedan kan du jämföra med vilka segment som din pappa delar med DNA-träffen. Om du inte delar dom segmenten med din pappa, som han delar med matchningen, så förklarar det varför.

2020-01-29, 14:24
Svar #2

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Du kan kolla mha chromosome browser vilka segment du delar med din pappa, sedan kan du jämföra med vilka segment som din pappa delar med DNA-träffen. Om du inte delar dom segmenten med din pappa, som han delar med matchningen, så förklarar det varför.
Fast i fallet förälder-barn kommer man i "chromosome browser"-miljön se segmentmarkeringarfrån kromosomernas början till kromosomernas slut och så för alla kromosomer 1-22 (även X för mor-barn-fall eller far-dotter-fall). Så strategin du nämner är inte till någon hjälp.

2020-01-29, 14:38
Svar #3

Utloggad Peter Larsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-02-09, 10:40
    • Visa profil
Fast i fallet förälder-barn kommer man i "chromosome browser"-miljön se segmentmarkeringarfrån kromosomernas början till kromosomernas slut och så för alla kromosomer 1-22 (även X för mor-barn-fall eller far-dotter-fall). Så strategin du nämner är inte till någon hjälp.

Ah, just det ja. Du har naturligtvis helt rätt. Utan att enkelt kunna verifiera det så borde iallafall orsaken vara att slumpen har slagit till mot Kristina på ett sådant sätt att hon lyckats undvika ärva alla aktuella segment eller åtminstone inte tillräckligt långa delar av aktuella segment som hennes pappa delar med DNA-träffen.

2020-01-29, 14:54
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Tack för svar!


Min pappa delar följande med träffen:
8: 5.04 cM
9: 43.75 cM
11: 30.76 cM
17: 21.17 cM
20: 11.99 cM


Det kanske är slumpen som gör att inte jag matchar denna träff alls, men är det inte lite skumt?  :)

2020-01-29, 15:39
Svar #5

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
så borde iallafall orsaken vara att slumpen har slagit till mot Kristina på ett sådant sätt att hon lyckats undvika ärva alla aktuella segment eller åtminstone inte tillräckligt långa delar av aktuella segment som hennes pappa delar med DNA-träffen.

Det kan väl också kunna ha att göra med "träffens" inställningar för hur många som visas i "träffens" egen träfflista?
Mvh Anti

2020-01-29, 22:09
Svar #6

Utloggad Marcus Boman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1243
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Det kanske är slumpen som gör att inte jag matchar denna träff alls, men är det inte lite skumt?  :)
Du matchar förmodligen personen ifråga bara inte tillräckligt mycket så FTDNA väljer att inte rapportera detta.
(Om de skulle rapportera alla som matchar varandra bara lite grann skulle matchningslistorna bli extremt långa).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna