ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-20  (läst 3322 gånger)

2003-06-13, 09:03
läst 3322 gånger

Svante Hammarberg

Tack för hjälpen med Joseph Berzen. Jag fick uppgifterna av en person som hävdade att Berzen är en vitrysk släkt med mosaisk trostillhörighet. Man ska inte förkasta någon oprövad teori, men jag fann denna ganska vag.  
Anna Maria Josefsdotter är född i Sockenstugan, skriver du. Vad innebär Sockenstugan?
Tack än en gång!
hälsar Svante Hammarberg

2003-06-14, 15:07
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Sockenstugan är en stuga i Skagershult.
Det är påfallande ofta som socknars klockarebostäder har det namnet. Det har väl att göra med att klockaren var anställd av socknen och att denna också ägde bostaden.
Ulf Berggren

2003-06-15, 12:58
Svar #2

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Sockenstuga i Nederkalix är den stuga, som stod intill kyrkan, och där man höll sockenstämma, vars ordförande var kyrkoherden i församlingen.

2003-06-17, 10:17
Svar #3

Björn Engholm

Hej Ulf och Bengt-Göran!
Detta sista inlägg om sockenstugan var extra bra och välplacerat för det ger mig en ursäkt till att lägga in lite upplysningar. Vi gör alla lite fel här och där och några få har även smugit sig in i ditt berömvärda arbete Ulf! Som det om denne kyrkväktaren Gustaf Julin (ibland Juhlin) i 73:7. Det är samma person som efterfrågas ovan av M-L Winblad. Han var faktiskt kyrkväkare ännu 35 år efter (!) skagerhultstiden och bodde hela den tiden i sockenstugan där hans uppdrag var. Information leder ofta åt fel håll, så som också Henning Juhlins roliga och intressanta information har gjort. Jag återkommer därför med en lite annan version av det hela.

2003-06-17, 10:42
Svar #4

Björn Engholm

Hej igen M-L Winblad med flera(ursäkta nu denna långa berättelse)!
The Gustaf Julin and sockenstugan story!
I nordändan av något som heter Borasjön finns idag lite minnesmärken men det är ändå inte så mycket kvar av den bebyggelse som en gång fanns här. Om det nu inte direkt var någon centralort i Sverige precis, eller ens någon stad, så var det i alla fall en av landets första knutpunkter för landförbindelserna i riket. Ännu i mitten av 1800-talet så var detta det enda ställe av någon betydelse på en sträcka av åtskilliga mil och det låg ganska så mitt emellan de två största städerna.
 
I denna sluttning närmast upp från stranden låg den del av bebyggelsen som utgjordes av kyrka, kyrkogård och en sockenstuga samt diverse annat. Här bodde en familj som skötte detta. Jag vill liksom minnas ett foto av familjen i gräset idylliskt framför detta parti och där ungdomarna som bäst roar sig så glatt ett litet stycke framför sina föräldrar. Det finns annars inte så mycket som bevarats från minnet av den gamla centralorten Bodarne mellan Laxå och Finnerödja. Den urgamla mötesplatsen som föregick köpingen Laxå. Hade järnvägsstationen lagts där i stället för några kilometer österut hade allt varit vid det gamla och Bodarne fortfarande bygdens centralort. Det hade varit mycket bättre säger en del gamla som sett köpingen växa fram. Trots att vissa är uppvuxna i den senare köpingen så finns sådana åsikter och man vet inte säkert om detta är på fullt allvar. Men de som berättat  engagerat kring historien bakåt har berört att många tyckte att det var så tragiskt när kyrkan flyttades från platsen. Det fanns de som i likhet med den gamle kyrkstöten Julin och andra inte gärna kunde förlika sig med skövlingen.
 
Gustaf Julin var en stor kraftig och reslig man som var vida känd i bygden. Han hade rört sig och verkat här under många år och kände människorna och de honom. När järnvägen skulle fram var Julin kommenderad därtill som så många andra. Han hade tillträtt soldattorpet vid Norra Julön, ett stycke norr om sockengränsen till Finnerödja, redan 1845. Julin blev bygden trogen i hela sitt liv och var under hela denna tid bosatt i eller i närheten av Bodane socken.  
 
När den gamle skolmästaren och kyrkvaktaren vid Bodane dog så var det Gustaf Julin som tog över sysslorna här. Till dem hörde verksamheten vid sockenstugan och kyrkotillsyn och även funktionen som kyrkstöt i den gamla orginella 1600-talskyrkan vid Borasjöns strand. Sockenstugan och kyrkan låg nästan vägg i vägg med varann på den västra delen av kyrkogården. Här i sockenstugan sammanträddes det och det var här som de ödesdigra besluten om kyrkans framtid fattades, de som alltså inte alla uppskattade. Däribland Gustaf Julin. Kyrkan skulle nedmonteras och flyttas österut till Laxå samhälle. När det så var dags för den sista gudstjänsten innan rivningen så kunde inte Julin hålla undan känslorna utan grät när gubben Granlund spelade för sista gång under utgångsmarschen.  Det var ett för sorgligt slut för mannen som vårdat byggnaden i 30 år. ”Dom vanhelgar kyrkan” tyckte Julin om flytten som han själv aldrig gillade. Han blev faktiskt den allra siste i raden av tempelskötare på platsen för en nästan tusenårig helgedomstradition. Nu vilar han själv där på en anonym plats på den gamla kyrkogården medan de som minns honom har blivit allt färre och färre under de allra sista decennierna.
 
Man kan säga att när kyrkan försvann från platsen så var livet också i stort sett över för Gustaf Julin. Han bodde dock kvar i sockenstugan ytterligare något år som f.d. kyrkovaktare, tillsammans med sin hustru Anna Maja, ända tills det att hans krafter ebbade ut en höstdag. Änkan bodde sen kvar i huset i ytterligare 7 år till sin död. Därmed fick hennes nära 40-åriga tid här som husmor, och någon slags f.d. värdinna, sitt avslut och detta kom så slutligen att besegla hela den eran för Bodarne.  
 
Ganska omgående därefter kom den vidtagna utgrävningen av det gamla klostret på platsen. Men fortfarande kan den som vet det se spåren från Gustaf och Anna Majas tid och händer. Till de spåren räknas de syrener  som växer på sidan av det som en gång varit platsen för sockenstugans trapp. Den sockenstugan är för längesedan borta för den försvann en kort tid efter makarna. I början av 1950-talet monterades så en annan sockenstuga upp på en annan plats öster om kyrkogården. Går man in i den stugan, där en servering idag finns, och stiger in i det mindre rummet till höger så skall man där kunna finna en gammal käpp. Den käppen är Gustav Julins. Om man, innan man går ut ur stugan, tar och tittar upp på takbjälken så ser man där ett inhugget smedmärke. Det smedmärket tillhör smeden vid Nyhammaren där denna byggnad tidigare varit smedbostad. Den smeden och Gustaf Julin är idag förfäder till några ungdomar vars fader just skriver dessa rader.
Snälla läsare, ursäkta detta inslags längd och de ev. fel som jag för ögonblicket inte ser. Detta skrevs väl lite väl fort.
Vänliga hälsningar Björn

2003-06-17, 11:32
Svar #5

Björn Engholm

Namnet skall vara Bodarne. Bodane håller jag också på med men det är något helt annat. Ramundeboda är det nu brukade namnet på församlingen. Gustaf Julin och hela hans familj (utom ett av barnen) var bosatta i strax söder om Ramundeboda, efter Skagerhultstiden, i Askersunds landsförsamling för att 1867 komma till Ramundeboda och Lindåsen och därefter sockenstugan. Det finns mycket mera att berätta men detta är väl nu ett forum för mer rena fakta än för prosa. I prosa smyger sig också ofta lätt in det som ger en massa feluppfattningar / Björn.

2003-06-17, 23:49
Svar #6

Björn Engholm

Ett litet tillägg för att undvika att jag vidareciteras alltför fel behövs. Detta var INTE sockenstugan i Skagershult. Julin var inte soldat när han bodde i den socknen. Han var sen torpare och sedan statsdräng. Han fick en sorts pension eller understöd från Järnvägsstyrelsen och hade detta när han bodde i sockenstugan. Det allra sista och avgörande mötet om flyttningen av kyrkan hölls inte i sockenstugan och Julin som i det längsta ville tro att den skulle bli kvar var lite oförvarnad när arbetslaget kom i maj 1898, nästan direkt efter mötet och skulle ta itu med arbetet. Denna gudstjänst som ordnades var en informell sådan som gjorde Julin ännu mer uppbragt. Det följdes ju också direkt av nedmonteringen. Vidare så vet vi inte den allra äldsta historien för platsen. Om det funnits något hednatempel rent utav eller om klostret blev först. Det första postkontoret på svenska landsbygden fanns dock här. Det var i en senare tid. Hur som helst är detta i samma kommun som Skagershult. Därmed lovar jag att inte utveckla saken ännu mer. Tack och hej!/Björn

2003-06-20, 02:57
Svar #7

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tack för kompletteringen om var Gustaf tog vägen efter Skagershulttiden (någon korrigering var det väl inte med?).
 
I övrigt är ju det normala att sockenstämmorna hölls i Sockenstugan. Men ibland är det alltså också en bostad.
Ulf Berggren

2003-06-20, 07:47
Svar #8

Björn Engholm

Tack skall du ha själv Ulf. Jo, en korrigering var med, men jag förtydligar gärna:
73:7 Nyttorp 1863-65
Gustaf Julin, ...bodde senare (!) i Askersunds landsförsamling. Blev kyrkvaktare i Ramundeboda sn.
 
Jag är ledsen att jag inte sände dig detta. Det är ingen pekpinne direkt. Men det är ju en himmelsvid skilnad i praktiken för hela Gustafs liv.
Bästa hälsningar!
Björn

2003-06-20, 08:00
Svar #9

Björn Engholm

Sockenstugan i Ramundeboda var fram till 1898 både lokal för sockenstämma samt bostad. /Björn

2003-06-28, 15:47
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Tack för förtydligandet!
 
Det är ju en korrigering ifall Gustaf bara bott senare i Ramundeboda och inte tidigare. Men är du 100 % säker på att han inte gjort bådadera?
Någonstans ifrån har jag ju uppgiften att han ska ha bott där tidigare, vilket skulle kunna kollas upp vid tillfälle.
 
Svar på ditt mail är också på gång.
Ulf Berggren

2003-06-28, 23:03
Svar #11

Björn Engholm

Tänkte att det räcker för mig, men OK: Inte ens kyrkböckerna är 100% säkra! Men om vi i alla fall är överens om att det är det materialet som är det normativa, då är det inte i så fall jag som skall bevisa något. Inga luckor finns nämligen i det materialet under Gustafs vuxna liv! Frånsett då perioden 1863-65 som du ju tar upp i din bok. Gustaf flyttar från Nysund 25/10 1863 till Skagershult och inflyttar därifrån till Askersund lfs 1865 där han som hemmansbrukare blir till 5/11 1867 när han utflyttar till Ramundboda. Där antecknas han som inflyttad 18/11 1867 och blir där kvar livet ut. Jag har alla de (många!)kyrkohandlingarna men det står var och en fritt att kontrollera dessa källor direkt via SVAR.  
 
Det har på nätet under åren skrivits en hel del om denne Gustaf Julin och även via mail åt olika håll. Uppgifter har förmedlats både om hur han utflyttade 1863 till Kristinehamn och att han och/eller ättlingarna ända sedan dess (!) varit sysselsatta med järnvägsfordon etc.samt att han dog någonstans i Värmland runt 1910. Visst precis allt behöver ju nu inte vara fel med allt men ändå har inte en enda ordentlig källhänvisning hittills kunnat presenterats i ett enda fall. Jag finner detta märkligt! Gustafs efternamn var JUL och därefter JULIN. De ej adekvata muntliga, skriftliga och oredovisade källorna måste i vilket fall som helst utgå om vi som sagt är överens om vad som skall styra (någon total sanning finns ändå inte i kyrkböcker). Ingen kritik i detta Ulf! Men kolla gärna om du har något. Jag sänder dig material via mail. Lycka till!

2003-07-06, 10:41
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Eftersom du har följt honom i kyrkböckerna utan luckor kan vi utgå ifrån att han inte bott i Ramundeboda innan. Ändå erbjöd du dig per mail att kontrollera att han inte finns i Ramundebodas tidigare inflyttningslängder, och det får du gärna göra.
 
Jag lär i vilket fall som helst såsmåningom kolla varifrån jag fått uppgiften om att han skulle bott där tidigare, men hinner inte den närmaste tiden.
 
Svar på mail är också på gång.
Ulf Berggren

2004-01-14, 18:23
Svar #13

Utloggad Ulf Widén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 15:18
    • Visa profil
Hej, jag försöker hitta en person som heter Jonas Jonsson som skall vara född i Skagershult 1790-09-27. Han flyttade mellan 1816-20 till Karlskoga. 1823 flyttade han till Tysslinge med sin familj. Finns det någon som har ett tips på vart jag skall leta vore jag mycket tacksam. Jag har totalt fastnat.
 
/Ulf Widén

2004-01-17, 18:46
Svar #14

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Som du kanske redan kontrollerat verkar han tyvärr inte finnas med i min Skagershultbok. Det är dock möjligt att jag kan ha något om honom ändå. Men för att kunna kontrollera det behöver jag lite mer uppgifter:
 
Är det från Skagershult han kommer till Karlskoga? Eller framgår det inte?
Är han alltså ogift vid den tidpunkten?
Ulf Berggren

2004-01-18, 11:48
Svar #15

Utloggad Ulf Widén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 15:18
    • Visa profil
Hej Ulf, tack för ditt svar. Tyvärr slutar alla spår bakåt i tiden 1818, så jag vet inte om han flyttade direkt från Skagershult, han var dock ogift vid tidpunkten. Jag håller på att leta efter mer spår i Karlskoga-volymerna. Med lite envishet kanske jag kan hitta varifrån han flyttade när han kom till Kga. 
Jag har fler personer som kommer från Skagershult under senare delen av 1700. Du nämnde en Skagershultbok. Du får ursäkta min okunnighet (är i pricip nybörjare), men jag har tyvärr inte stött på den. Finns den att tillgå någonstans, den vore mycket intressant.
 
mvh Ulf Widén

2004-01-25, 14:57
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag syftar på min bok Skagershult. Rekonstruktion av Skagershults kyrkböcker 1635-1870.
Den kan köpas direkt av mig, av SVAR eller av Hasselfors bruksmuseum.
Utöver det finns den förstås att tillgå på somliga bibliotek.
 
Jag ska vid tillfälle kolla om jag har något alls om Jon Jonsson. Fast innan dess borde du kanske kontrollera om de övriga personer du söker finns med i boken.
Ulf Berggren

2004-05-14, 21:09
Svar #17

Ann-Catrine Svärd

Hej!
Forskar om en Petter Persson född 1745 12/6 i Skagershult. Han bodde sedan i Wisnum. Kan det vara detta Skagershult han är född i eller finns det ett Skagershult i Värmland också?? Någon som vet något om honom eller hans föräldrar?
 
MVH
Ann-Catrine

2004-05-15, 16:09
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Detta är det enda Skagershult som finns.
Men tyvärr finns han inte med i min bok över Skagershultsbor. Så tidigt har det inte gått att hitta alla som kom därifrån - när kyrkböckerna saknas blir det ju tunnare och tunnare med källor längre bakåt.
Du har inga andra uppgifter som kan ge något spår, till exempel intressanta faddrar när han får barn (som möjliga syskon och/eller Skagershultbor)? Annars blir det nog svårt att hitta något om hans ursprung.
Jag har redan sett det du nämnt om honom under Visnum.
Ulf Berggren

2004-05-15, 16:38
Svar #19

Ann-Catrine Svärd

Hej Ulf!
Det jag vet om Petter Persson är att han gifter sig med Britta Ersdotter som är född 1745 någonstans och att de bor i Wisnum när de får sitt första barn: Petter 1772 13/8, Stina Lisa 1774, Erik 1778, Jonas 1781, Anders 1785. Petter var smed. Det är vad jag vet just nu. Får fortsätta följa honom bakåt och se om jag hittar något.  
MVH
Ann-Catrine

2004-05-22, 03:16
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, det är lämpligt att följa honom bakåt så långt det går. Skulle du hitta en uppgift om när han flyttar ut från Skagershult så kan det förbättra möjligheterna att identifiera honom bland Skagershultborna.
Ulf Berggren

2004-06-18, 09:15
Svar #21

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Hej!
En fråga om Bellander i Skagershult.
Jag har två syskon: Gustaf Bellander född 1792-04-29 i Skagershult, död i Fägre (R) 1837-01-12 och Ulrika Eleonora Bellander född 1797-11-26 i Skagershult, död 1845-05-18 i Fägre, gift med Ulric Rudelius.
 
Deras mor var Elisabet Bellander f. 1768-11-01 i Rudskoga (S) enligt HFL i Fägre. Jag hittar henne inte i födelseboken. Hon levde fortfarande 1852, då flyttar hon från Fägre till Undenäs.
 
Min fråga är vem är hennes föräldrar och framför allt: vem är barnens far? Han måste varit död när familjen börjar uppträda i Fägre omkring 1828.
 
Hälsningar Kerstin

2004-06-18, 17:47
Svar #22

Utloggad Erik Lundin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2011-02-27, 19:22
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Föräldrarna till Gustaf och Ulrika Eleonora Bellander var inspektoren vid Hasselfors bruk, Melcher Bellander, född 1755-11-10 i Hasselfors, död 1818-03-06 i Bäcketorp i Kvistbro, gift 1789 med Lisa Sundström, född 1768-11-01 i Rudskoga fs i Värmland.
 
Källor Sörmland/Nerikes nation, Skagershultboken
 
MVH
Erik Lundin, Enskede

2004-06-19, 10:37
Svar #23

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Tack, då ska jag gå vidare.
 
Jag är lite nyfiken på vilken koppling det finns mellan familjerna Bellander och Hasselström. De verkar ha befunnit sig i Hasselfors och Kvistbro ungefär samtidigt och sedan möts deras vägar i norra Skaraborg där Enkefru Bellander bor med först sonen och sedan dottern på gården Södra Trälket (Fägre). Den tidigare ägaren (CG Wetterstrand) var son till Hedda Charlotta Hasselström och gift med sin kusin Sara Hasselström.
Källor diverse kyrkoböcker i Skaraborg.
 
Hälsningar Kerstin

2004-06-20, 14:47
Svar #24

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Av min Skagershultbok framgår att Melker Bellander i sin tur var son till inspektorn Lars Bellander (son till Lars Nilsson i Bellsås, Kvistbro) och Catharina Björkner, f 1721 8/7 i Skinnskatteberg.
 
Dessutom att Lisa Sundströms mor hette Gunilla Eriksdotter, vilken uppges vara född 1734 i Nysund.
Ulf Berggren

2004-08-16, 16:39
Svar #25

Sven Aivert (Svena)

Jag undrar om det finns någon som forskar på Skagerhult som har tillgång till födelseböckerna för 1835 som kan kontrolera om en ALFRED LARSSON  
Född 1835-10-13 finns med enligt vissa uppgifter skall han eventuellt kunna vara därifrån.
Om man däremot titta i Sveriges Befolkning 1890  
där han finns med skall han vara född i Lyrestad men där finns han ej med i varken födelsboken eller husförhörslängderna för 1837-1853.
1890 är han gift med Maria Lovisa Nilsdotter född 1834-01-01 i Korterud Finnerödja.
1890 hade de tillsamans 7 Barn.
Han kan eventuellt också vara född i Hova.
Takcksam för all hjälp att hitta hans födelseort.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2004-08-19, 07:35
Svar #26

Utloggad Elisabeth Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:08
    • Visa profil
Hej Sven
I Skagershult finns det födelseböcker från 1862
Kyrkan har brunnit så böckerna blev förstörda.
Har tittat i Hova men kan inte finna honom.
Vet du när de gifte sig och var.
Vad vet du om hans hustru?
MVH
Elisabeth Pettersson

2004-08-19, 17:02
Svar #27

Sven Aivert (Svena)

Hej Elisabeth !
 
De gifte sig 1863-04-05 i Finnerödja och hans Hustru har jag full kontroll över,
Jag sänder över hennes anfäder till dig via Mail.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2004-08-19, 23:53
Svar #28

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 18:32
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
Finns det någon som kan bekräfta att Axel  
Carlsson, som föddes den 30/12 1894 i Lilla  
Trysslinge i Skagershult, var son till Carl  
Johan Larsson, född 1863 i Kvistbro,  
hyttarbetare i Ede i Skagershult, och Hilda  
Jansdotter, född den 26/4 1859 i  
Stensmossen, Skagershult? Är det i så fall  
någon som vet när de dog?
 
Mvh, Maud
mlind

2004-08-20, 07:49
Svar #29

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Maud,
 
Jag kan inte bekräfta med kontroll i födelseboken men så här ser det ut enligt folkräkningen 1900
 
Hemförsamling: Skagershult
Hemort: Lilla Trysslinge
Kontrakt: Edsberg
Län: Örebro
Karl Johan Larsson f. 1863 i Qvistbro, Hemmansbrukare
hustru Hilda Jansdotter f. 1859
barn
Karl Einar f. 1887
Gustaf Walfrid f. 1889
Elin Elvira f. 1892
Axel David f. 1894
Erik Hjalmar f. 1899
övriga födda i Skagershult

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna