ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tydning av Dödsruna för Nämndemannen Abraham Johansson  (läst 573 gånger)

2019-05-24, 21:04
läst 573 gånger

Utloggad Tommy Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 23:18
    • Visa profil
Hej.
Min ana Nämndemannen Abraham Johansson avlider 1787 på Segås i Sköllersta församling. Dödrunan är lång och jag klarar endast fragment av texten. 

Sköllersta (T) F:1 (1746-1792) Bild 94

Om någon kan (och orkar) hjälpa mig med en tydning av texten så är jag MYCKET tacksam.

Mvh
Tommy Gustafsson
 
Mvh Tommy G

2019-05-24, 23:13
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Blev lite knepigt mot slutet men någon annan kan nog transkribera det. Jag tror jag lyckades med det viktigaste i alla fall.

Citera
Nämndemannen Abraham Johansson i Segås, född i Sörberg Svennevad sokn 1733 1 juli gl. stil.
Fader Soknam. Johan Olofsson, moder Kerstin Andersdotter. Läste förswarl. nok och förstod det nödwändigaste af christendoms läran. Han fek ak undervisning i det som hörde til hans stånd. Detta gagnade honom så mycket mera, som föräldrarna dödde i hans yngre år, och han wid 18 års ålder måste emottaga hemmansbruket i Sörberg, och tillika wara betänkt på et tjänligt äktenskap, det han ock ej långt derefter, eller år 1752 ingeck med dottern och pigan Christina Olofsdotter i Frogesta, Ekeby sokn. Med henne hade han 10 barn, 7 söner och 3 döttrar, af hvilka ej flera än 4 söner och 1 dotter lefver. Han blef nämndeman 1768 20 sept. Bodde flera år i Sörberg, men tilbytte sig sedan Segås hemman, deraf han 15 år haft sitt hemwist. År 1778 8 juli dog hans k. hustru, lefde derefter 3 år i enklingestånd. Men trädde år 1781 24/6 i annat gifte med dottern Lisa Olofsdotter i Stensbo, med hvilken han aflat 3 döttrar, som i sin späda ålder, jämte modern, i sorg qvarlemnas. ?? kändt båda af ?? och dygden. Han war saktmodig, fridsam, ??, tolig, wälmenande, nögd med sin knappa del. Ägde någon hälsa, ?? några år af et ??. Sjuknade 30 april af den gångbara rötfeber, beredde sig til döden, dog 7 maj kl. 8 a.m.

2019-05-24, 23:46
Svar #2

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Lefwernet war kändt både af swagheter och dygder.

saktmodig, fridsam, tjenstaktig, tolig,

men beswärades några år af et swagt bröst.
Mvh Anti

2019-05-24, 23:50
Svar #3

Utloggad Tommy Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 23:18
    • Visa profil
STORT TACK!!

till er båda som hjälpte mig med detta.
STORARTAT!!

/Tommy
Mvh Tommy G

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna