ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Platsangivelser i nytt historieverktyg  (läst 1652 gånger)

2019-05-21, 16:04
läst 1652 gånger

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Hej släktforskare!
Jag har tillsammans med två kompanjoner, också entusiaster inom släktforskning och lokalhistoria, startat företaget Trackuback nyligen. Vårt mål är att producera ett nyskapande verktyg för visualisering av historien. I januari kom vi med i Riksantikvarieämbetets kulturarvsinkubator, och i mars fick vi utvecklingsmedel från Vinnovas fond Innovativa Startups. Så vi är mitt i intensiv produktion just nu.

Som ett led i att skapa en så bra plattform som möjligt, jobbar vi bland annat med att försöka tolka de platser som man skriver in för sina anor. Vi skulle gärna vilja veta hur ni skriver era platsangivelser i era släktforskningsprogram.
Exempelvis om ni skriver "gård, socken, län, land" eller någon annan kombination eller format. Det vore även intressant att veta om ni använder nuvarande socken/läns- eller landskapsnamn eller om ni använder de som gällde vid den tidpunkten. Kommentera gärna hur ni gör.

Vänliga hälsningar
Pelle Filipsson
Trackuback


2019-05-22, 08:26
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:22
    • Visa profil
Jag skriver gård, socken. Län skriver jag inte eftersom över 99% av den svenska fjärdedelen av min släkt är från samma län. Men skulle jag skriva län skulle jag hellre använda dåtidens, eller eventuellt landskap. Men det är kanske för att jag har släkten i västra Götalands län som är sammanslaget av flera historiska län.

2019-05-22, 13:22
Svar #2

Utloggad Gunnar Flygh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 19:40
    • Visa profil
Jag skriver gård/by, socken/församling, landskap.
Föredrar landskap eftersom länen ibland ändras. Möjligtvis hade det vara bättre att skriva socken/församling före gård/by, för att enkelt sortera och få en lista över sina församlingar/socknar. Men att få fram alla personer från en viss församling klarar släktforskarprogrammen ändå av via sökfunktioner.
Hälsningar, Gunnar


2019-05-22, 14:46
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-05-22, 15:19
Svar #4

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Önskemål: En Sverigekarta där det går att ändra årtal så att alla gränsändringar syns genom åren samt att även namnstavningen på kartan följer med sin tid. Jag skulle vilja ha möjligheten att ange de ursprungliga namnen med hjälp av ett smidigt verktyg. Bynamnen hämtas lätt i husförhörslängderna, men varför inte också få dem bekräftade och sökbara på kartan.
Mvh Anti

2019-05-22, 16:26
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:22
    • Visa profil
Önskemål: En Sverigekarta där det går att ändra årtal så att alla gränsändringar syns genom åren samt att även namnstavningen på kartan följer med sin tid. Jag skulle vilja ha möjligheten att ange de ursprungliga namnen med hjälp av ett smidigt verktyg. Bynamnen hämtas lätt i husförhörslängderna, men varför inte också få dem bekräftade och sökbara på kartan.
Ja, vore kul med en karta där gårdsnamn och sockennamnen ändrar stavning beroende på årtal. En del har ju förvanskats enormt genom åren, som tex. Forshälla socken vars betydelse inte är så uppenbar som man kanske först tror.

2019-05-22, 16:44
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, många av Båhusläns socknar och skeppredor (härader) har fått sina gamla norska namn förvanskade av de svenska myndigheterna.

Men en karta där alla gamla stavningar finns med skulle ha sjuttionio stavningar av varje gårds- och sockennamn - minst...  :) Varje skrivare stavade ju efter behag förr.

Det går alltså inte att säga att 1710 stavades det sockennamnet si och 1785 stavades det så. Det fanns helt enkelt inga officiella stavningar förr.

Man kan naturligtvis se hur stavningen var i mantalslängden eller jordeboken ett visst år, men vilken stavning som står där är en ren slump; det beror på vem som höll i pennan.

Det viktiga är själva namnet. Ta t.ex. den båhuslänska socknen Brastad, som egentligen borde heta Brasäter. Hur sedan Brasäter har stavats av den ene eller andre skrivaren det ena eller andra året är av mindre intresse.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-05-22, 18:09
Svar #7

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Jo, det blir gränsdragningsproblem. Även det allmäna språket ändras över tid och det är oftast det som avgör stavningen av platserna. Officiella längder och gamla kartor kunde möjligtvis användas för att få tidsavgränsningen. Enklare blir det om det går att söka på kartan med de vanligast förekommande namnen genom tiderna för en plats.
Mvh Anti

2019-05-25, 14:58
Svar #8

Utloggad Per Filipsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2022-05-24, 13:28
    • Visa profil
Tack för svaren, gott folk. Det är värdefullt för oss att se skillnaderna i hur folk skriver. För det är lite intrikat hur vi sedan kan plocka fram saker ur databaser utifrån platsangivelser, landskap, län m.m.

Tack också för den roliga förfrågan. Det vore toppenkul att kunna göra så med kartan. Och vi har en skicklig kartexpert i gänget, så han lär gå igång på idén. Det rent tekniska eller åtminstone datamässiga problemet, är att det inte existerar någon konsekvent databas som vi kan plocka sådan föränderlig namndata ifrån. Ett parallellt spår är sockengränser, där det enbart finns tydlig data från Lantmäteriet över 1995 års gränser. Således är datan bara delvis användbar för historisk forskning. Så jag antar att den sortens hopsamlande av historisk data, är upp till allmänheten att fixa. Lite som de gör i Danmark där deras motsvarighet till Riksarkivet gör crowdsourcingkampanjer för att få hjälp att läsa av medeltidsbrev m.m. Valdigt bra förslag, hur som helst!

/Pelle Filipsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna