ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fader okänd sökvägar bortom dombok?  (läst 2533 gånger)

2019-05-21, 12:22
läst 2533 gånger

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Har tre barn, alla döttrar, som har okänd fader och inte framkommit genom de vanliga kyrkböckerna. Står ingen far angiven i respektive födelsebok och har försökt urtyda någon möjlig far i förhörslängderna.

Man ska ju eventuellt kunna hitta något om man tittar i domböckerna, men endera har man inte scannat alla erforderliga böcker eller så finns dessa på annan sökväg.

Gäller två flickor med samma moder men möjligen två olika fäder
Anna Katarina Skog (f. Rönnkvist)
1890-10-21 Mo (Gävleborg)

Bricken Maria Rönnqvist
1895-05-29 Bollnäs


Samt en flicka född
Ingrid Mary Kristina Viklund (f. Backlund)
1921-10-09 Anundsjö


Lyckas inte hitta några domböcker för berörda år och församlingar/län (1890+95, Gävleborg, 1921 Anundsjö/Västernorrland)

Finns det några alternativa vägar man kan gå? Har bara sökt genom SVARs arkiv. Vet inte om Akriv Digital kan vara mer kompletterande? Eller om man får anse det som ett frågetecken vem fadern kan vara?

2019-05-21, 15:24
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:01
    • Visa profil
    • Gensvaret
Man kan använda sig av Arkiv Digitals beställningsfotografering:
https://www.arkivdigital.se/bestallningsfotografering

När det gäller utomäktenskapliga barn födda efter 1917 kan man vända sig till respektive kommunarkiv och efterfråga barnavårdsmannaakten.

I övrigt finns många bra tips i boken Fader okänd av Elisabeth Reuterswärd.

2019-05-22, 06:26
Svar #2

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Tack för svar.

Tittade i boken "Fader okänd" under gårdagen och verkar ju som att personer födda efter 1918 är lättast att hitta om fadern är okänd, samt före 1860-talet.

Är lite osäker på hur många domböcker man bör få avfotograferade dock. Som jag kunde utläsa var det inte säkert att målet, om alls, togs upp för samma år som det oäkta barnet föddes.

En tanke var ju att titta i Bouppteckningar. Gjorde ett försök för 1905 och 1904 (modern avled i december 1904 i lungsot). Möjligt att jag missat något namn men nog gjordes väl bouppteckningar på alla avlidna? Modern var skriven på socknens fattiggård vid sin död.

Så tillvida man inte ska titta i någon annan källa i det fallet?

2019-05-22, 09:33
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Från 1864 till 1917 var att få "oäkta barn" en privatsak, och togs inte upp i någon domstol. Dock kunde ju modern t.ex. stämt barnafadern för brutet äktenskapslöfte, eller på underhåll för barn. Detta är förstås väldigt osäkert.

2019-05-22, 13:48
Svar #4

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Det lät som ett väldigt osäkert år att få fram uppgifter från som du säger.

Jag fick ett väldigt snabbt svar från Örnsköldsviks kommun som gått ihop med tidigare Anundsjö landskommun där två av flickorna föddes.

Den flickan (f 1924) har de kunnat identifiera en far men den andra flickan (f 1921) har man av någon anledning inte hittat någon sådan. Vet inte om lagen inte hunnit komma igång riktigt än eller vad det kan ha för orsak, eller om fadern försvunnit spårlöst. Jag antog att det var något man inte lade locket på utan att ha fått någon att ge sig till känna.

Nu bodde ju alla fäder till moderns barn, äkta som oäkta, i samma församling och by också tror jag till och med.


Gällande de okända flickorna i Gävleborg (f 1890 och 1895 respektive) känns som det ska vara rena turen om man hittar en stämning i en dombok från tiden innan 1918.

Tittade ju som sagt på en rad bouppteckningar från berörd tid (1904-1906) men kunde såvitt jag såg inte hitta någon bouppteckning för modern. Hon var ogift och hann aldrig flytta ihop med någon man då hon avled redan 1904. Hon avslutade sitt liv på fattigården. Och det är det jag funderar på om det kan vara en orsak till att bouppteckning saknas. Hon lär ju inte haft några tillgångar...

2019-05-22, 14:17
Svar #5

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:01
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det är inte alltid som man lyckas hitta faderns namn i barnavårdsmannaakterna. Jag har stött på en hel del fall där modern inte har yppat någonting om vem som är barnafadern. Detta var ju fullt möjligt även efter 1917.

2019-05-22, 15:11
Svar #6

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Känns som jag får anta att fadern får förbli okänd i detta fall. Det kanske inte är helt ovanligt att släktforskning haltar på grund av det, i alla fall under andra delen av 1800-talet.

Jag läste en annan tråd kring ämnet Fattigvård. Tydligen så övertog kommunerna detta efter ca 1862.

Borde ju vara intressant för de som bekostar fattigvården att identifiera en far till barnet, eftersom båda i detta fall befann sig på fattiggården tillsammans med modern. De tillför ju ändå en extra börda på gården. Läste ju om det i Reuterswärds bok att sockenstämman kunde förbjuda att t.ex. fäder tog sig an sina döttrar och dennes oäkta barn då de ansågs ge för stor börda för hushållet och bli en fråga för ev fattigvård. Därav var det mer angeläget att hitta den som var skyldig till det oäkta barnet. Minns dock inte om det var innan 1862.

Däremot, om jag inte minns fel, så hamnade båda flickorna i två olika fosterfamiljer samma år eller året efter modern avled. De var då 13-14 respektive 8-9 år gamla. Den äldsta arbetade nog som piga i början. Hur denna fördelning gick till framgår ju dock inte i kyrkoboken i fråga. Tänkte om detta kanske finns att tillgå via kommunen.

2019-05-22, 15:29
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil
Bouppteckning gjordes om värdet av dödsboets tillgångar översteg begravningskostnaden och eventuella kostnader för sjukvård etc. I annat fall skulle ett fattigbevis utfärdas.

Detsamma gäller i dag men numera kallas fattigbeviset dödsboanmälan.
Hälsar vänligen
Maud

2019-05-22, 15:42
Svar #8

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Det var det jag antog. Kan ett sådant fattigbevis ha arkiverats någonstans? Jag kan väl anta att det dock inte digitaliserats i samma omfattning som kyrkoböcker.

2019-05-22, 23:42
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21879
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:03
    • Visa profil

Fattigbevis (liksom bouppteckningar upprättade före den 1 juli 2001) förvaras av landsarkiven men verkar vara snålt digitaliserade utanför Stockholm. Var dog kvinnan som du är intresserad av?
Hälsar vänligen
Maud

2019-05-23, 00:09
Svar #10

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Hon avled i Bollnäs församling, på fattiggården i Säfersta (Säversta), 1904. Växte upp i Fjele utanför Bollnäs, sen när pappan gick bort 1889 bodde hon kvar där tills hon hamnade på fattiggården 1895. Har inte noterat något yrke på henne dock. Kan ha missat noteringar i kyrkböckerna.

Verkar generellt vara sparsamt digitaliserat när det gäller domstolsarkiv förutom en del bouppteckningar, åtminstone i de län jag tittat, Gävleborg och Västernorrland

2022-09-13, 12:39
Svar #11

Utloggad Arne Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-09-13, 12:47
    • Visa profil
ArkivDigital: Solberg (Y) AII:1 (1922-1932) Bild: 1330 Sida: 1650 där står en kommentar:  Erik Eriksson , torp Björna By. Kan det vara fadern?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna