ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjärpe, Järpe  (läst 645 gånger)

2019-05-19, 16:58
läst 645 gånger

Utloggad Thorsten Bergqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-05-19, 16:58
    • Visa profil
Min Morfar Oskar Nilsson bodde i Vitå i ett hemman som kallades hjärp, Järp uti Järp; släkten kallades Järpar efter gården antar jag. De fick 12 barn och vi i släkten bar stolta namnet att vara en Järp. Mangårdsbyggnaden delades med morfars bror.
Har släktträd på Geni, Ancestory och har DNA-testats. Det jag nu är intresserad av är om någon vet ngt om gårdsnamnet och hur det uppkommit. Släkten har namnet Groot och kom från Belgien (då Tyskland).

2019-05-24, 12:36
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Thorsten!

I Ortnamnsregistret (http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/namn/ortnamn/ortnamnsregistret/sok-i-registret.html) hittade jag ett par anteckningar om gårdsnamnet Hjärpe i Vitå. En av dem uppger att "en bruksinspektor Hjärpe har bott där förr". Enligt den andra är namnet "efter en brukspatron Hjärpe som genom gifte 1850 fick hemmanet".

Den som anteckningarna syftar på bör vara inspektorn Johan Gustaf Hjärpe, som just 1850 flyttade från Nederluleå till Vitå med sin hustru Dorothea Almquist (Råneå AIa:9c, s 672).

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna