ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagreff/Legrand, Margareta Illersdotter  (läst 1020 gånger)

2019-05-12, 11:58
läst 1020 gånger

Utloggad Roland Löfblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-02, 16:28
    • Visa profil
En av mina smedanfäder är "fransosen" Sarva Henriksson. Hans son Erik Sarvasson var gift med Margareta Illersdotter (född ca 1628, död i Fors, Kroppa 1688-11-11).

I dödboken (Kroppa C:1, sid 5) står: "Erich Sarfvassons (?) hustru i Fors: Margareta Illersdotter Legrand (?) i 60 1/2 års (?)"

Det är tillnamnet, som enligt min lästolkning är "Legrand", som inägget handlar om. Andra släktforskare har tolkat namnet som "Lagreff" (vilket också återfinns på Smed 10). Det kanske handlar om en ursprunglig tolkning som sedan "kopierats" av andra släktforskare.

Hur man kan läsa "Lagreff", förstår jag inte. Utan tvekan (min uppfattning) avslutas namnet inte med två "f" utan "nd". Kjell Lindblom har kopplat ihop Margareta med kolaren (vallonen?) Elair le Grand (kontrakt 1628) genom en logisk analys av tillgänglig information, men Kjell har tydligen accepterat tolkningen "Lagreff".

Med tolkningen "Legrand" blir ju släktkopplingen ännu tydligare.

Synpunkter någon?

Bifogar skärmdump från dödboken.




2019-05-12, 15:31
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Jag tycker inte att detta var svårläst alls, det står Lagreff utan minsta tvekan. 20 år som släktforskare gör att jag hävdar detta bestämt!

2019-05-13, 20:18
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil

2019-05-19, 11:38
Svar #3

Utloggad Roland Löfblad

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-02, 16:28
    • Visa profil
Ja, då får jag väl kasta in handduken beträffande min (önske)tolkning Legrand. :'(
 
Lagreff ska det vara!   :D

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna