ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveno Endori Medelpadus, kyrkoherde i Jämtland eller Härjedalen och senare i Nås i Dalarna  (läst 921 gånger)

2019-05-09, 20:29
läst 921 gånger

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej,


jag söker uppgifter om rubricerad kyrkoherde, Sven Öndersson som anges vara född i Medelpad, då han prästvigs 1606 så var väl han född någon gång på 1570/1580-talen. Herdaminnet anger härkomst okänd och att han efter erövringen av Jämtland och Härjedalen sätts på en kyrkoherdetjänst därstädes, varefter han vid krigsslutet 1613 blir sacellan i St Skedvi i Dalarna.

Edit, det finns en nämndeman i Ovaned, Torp vid namn Esbjörn Önde(r)sson på 1610-talet, kanske var han broder till herr Sven.

Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2019-05-09, 23:39
Svar #1

Utloggad Martin Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 18:27
    • Visa profil
Hej Stefan,


Ett lustigt och intressant sammanträffande. Jag kan inte direkt hjälpa dig med sakfrågan men rapporterar nedan vad jag har. Jag var just på jakt efter den Suen Öndesson som 1615 omnämns i Domstols- och saköreslängden för Torps socken då han "gifuit hade Peder Joannis [Kerfstadius] i Niurunde" en "Kiöp sedel..oppå sin hustrus iordh, liggande i fränsta". Bygdén tolkar detta som att Peder Johannis var gift med en dotter till Mårten Larsson (Martinus Laurentii), pastor i Torp (d. ca. 1610), och att han här säljer sin hustrus jord.


Att Peder Johannis i Niurunda var gift med en Karin Mårtensdotter, och att Mårtens Larssons barn ärvde jord i Fränsta, står klart i bevarade dokument, liksom att denna Karin Mårtensdotter förmodligen var dotter till Mårten Larsson i Torp (en av Mårtens söner hette Isak Martini och är sannolikt identisk med den Isak Martini som var präst i Hälsingetuna, och vars "blodsförwant" Martin Brunnerus, sannolikt dotterson till Peder Ioannis och Karin Mårtensdotter, lät installera ett altare till Herr Isaks minne i Hälsningetuna kyrka; se Broman, Glysisvallur, II, 232).


Min kunskap om 1600-talssvenska är naturligtvis gravt underlägsen Bygdéns, men anteckningen från Torp 1615 kan i mina ögon tolkas som att Peder Ioannis istället köper jord av Suen Öndessons hustru. En snabb sökning på "Sveno Endori" ger uppgiften att han var gift med en Sigrid Mårtensdotter, vilket då - och detta är givetvis bara en spekulativ hypotes - skulle kunna antas ha varit en hittills okänd dotter till Mårten Larsson i Torp, och således svägerska till Peder Ioannis som då kanske köpte Sigrids jord som komplement till den han och hans fru ärvt i Fränsta. "Her Peder" står också ägare till Fränsta i 1617 års landskapshandlingar. Att denne Suen Öndesson tillhörde Mårten Larssons släkt- eller vänkrets antyds också av att han vittnar till Lars Mårtenssons (i Viken, Torp) fördel i ett protokoll från 1600-talets början som diskuterats av David Palm ("Ur en släkthistoria", i Torps socken, 5). Lars Mårtensson i Viken var son till Mårten Larsson, och, om hypotesen stämmer, svåger till Öndesson.


En hel del av ovanstående är, som sagt, hypoteser men något kanske kan hjälpa forskningen framåt. Tack för att du klargjort vem denne för mig mystiske Sven Öndesson var.


Hälsningar
Martin


Avskrifts- och kopiesamlingen, Volymförteckning, SE/HLA/9010002/Vol./86 Bild 61.


http://www.solace.se/~blasta/herdamin/torp.pdf



2019-05-10, 06:05
Svar #2

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Hej Martin och tack för snabbt svar,


Läser man originalet för tinget 1615 så står det "her" dvs herr = kyrkoherde, framför Sven Öndsson. Varför det inte råder några tvivel om att detta är min efterfrågade Sven som hamnade i Dalarna.


Likaså tolkar jag notisen så att det är herr Sven som givit herr Peder i Njurunda en köpesedel på sin hustrus jord, att Peder fick bevis på att han hade köpt jorden från Sven och hans hustru. Sålunda var Sigrid Mårtensdotter en av de två till namnet okända döttrarna för Bygdén i herdaminnet.


Vad gäller Sigrids föräldrar råder det lite förvirring kring modren Elisabet Karlsdotter, hon anges i herdaminnet (IV s 120) vara dotter till Carolus Henrici i Tuna i Medelpad men vid kontroll (IV s 173) så anges dennes dotter Elisabet f 27 nov 1566 gifta sig 3 feb 1592 med kyrkoherden Petrus Erici i Segerstad (Hälsingland) i Ärkestiftet. - Har du kunskap om hur det ligger till ?


Bilden = Medelpads domsagas arkiv, Domböcker vid ordinarie ting, SE/HLA/1040058/A/A I/A I a/1a (1609-1636), bildid: H0002509_00034, sida 28


Tillägg: 1570 nämnes i landskaphandlingarna för Torp en Önder (Öndhr) Esbjörnsson, denne var väl måhända fader till ovannämnda herr Sven och Esbjörn (Landskapshandlingar, LandskapshandlingarMedelpads handlingar, SE/RA/5121/5121.13/1570: 11 (1570), bildid: A0044223_00010).

Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustaf

2019-05-10, 10:52
Svar #3

Utloggad Martin Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 18:27
    • Visa profil
Vem (eller vilka) Mårten Larsson i Torp var gift med är en intressant fråga som jag tyvärr inte är kompetent att svara på, men det vore roligt att höra om någon kommit vidare. När Kerstin Olofsdotter 1700-02-24 avlider i Ålsta, Torp uppges hon ha varit dotter till kapellen i Harmånger Olof Bacchaeus (från byn Backen?) och Brijta Abrahamsdotter Bröms, vilket visar att Mårten Larssons son Abraham Martinis barn (åtminstone ett) kallade sig Bröms. Jag har personligen svårt att tänka mig att man tog detta namn utan att på något sätt varit släkt med en Bröms-familj, men jag har aldrig sett några solida bevis på att så var fallet. Thomas Sverker anser 1994 att Bygdéns uppgift att Mårten Larsson var gift med en dotter till kyrkoherden Bröms i Tuna förmodligen är felaktig, medan Kerstin Beimel tvärtom antar att den stämmer (dock borde Catharina Carlsdotter, f 1557 eller Elin f 1558 ha varit alldeles för unga för att ha varit mor till Mårten Larssons barn - dessutom tycker man att någon av Mårten Larssons söner borde ha uppkallats efter sin förmodade morfar och morfarsfar, dvs. Karl eller Henrik).


Jag ser för övrigt att Sven Öndessons son (d. 1650) hette Isak vilket ju även var namnet på Mårten Larssons son (Isak Svenssons morbror?).


Vänliga hälsningar
Martin




[size=78%]http://thomasborjesson.se/Mary/p404c8004.html[/size]   
https://forum.rotter.se/index.php?topic=10363.20;wap2

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna