ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttaren Olof Jönsson Flygare (ca 1650-1730)  (läst 809 gånger)

2019-05-08, 12:27
läst 809 gånger

Utloggad Johan Peetre

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:44
    • Visa profil
Det finns en arkiverad tråd om denne ryttare i Södra skånska kavalleriregementet.

https://forum.rotter.se/index.php?topic=16852.0

Många släktforskare med rötter på Österlen (bl a i Brösarp och Vitaby) härstammar troligen från honom.

Jag tror mig nu ha kommit fram till hans ursprung.

Redan tidigare misstänkte jag att han var smålänning, eftersom Södra skånska kavalleriregementet på 1680-talet ju sattes upp av ryttare från Småland (Ramsvärds regemente till häst/Smålands kavalleriregemente), som hade stridit i Skåne. DNA-matchningar har antytt ursprung i nordöstra Småland, men många av dessa DNA-matchningar har dessvärre också skånska rötter, varför jag inte kunde vara säker.

I helgen upptäckte jag emellertid en DNA-matchning med ursprung tillbaka till 1700-talet i endast södra Östergötland (trakten av Kisa) och nordöstra Småland (ner till Målilla), vilket gör att jag nu är säkrare på att Olof Jönsson Flygare verkligen var från Småland (troligen nordöstra). Många av ryttarna i Ramsvärds regemente verkar ha kommit från trakten av Eksjö och Vetlanda.

Före det yngre indelningsverket (1690-talet), så var det ovanligt med soldatnamn. Undantag fanns i bl a Dalarna och orsaken sägs ha varit att i Dalarna var variationen av pojknamn liten, varför det blev ohållbart att inte särskilja soldaterna med ett extra namn, soldatnamnet.

I rullorna för Ramsvärds/Smålands kavalleriregemente har jag bara hittat två stycken Olof Jönsson/Joensson. För en angavs ingen ort, men för den andre angavs 'Olof Jönsson i Forsary'.

Forsaryd låg i Högsby socken och ca fem km väster om Forsaryd ligger Fåglebo.

Jag har tittat på födslar i Högsby socken och misstänker att 'Jons son i Fogleboda Olof' född den 2 juni 1650 skulle kunna ha varit Olof Jönsson Flygare, som baserat på dödsnotisen i Ravlunda 1730 skall ha fötts ca 1648.

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0027482_00121#?c=&m=&s=&cv=120&xywh=3458%2C1591%2C1169%2C758

Om detta stämmer, så verkar hans far ha hetat Jon Olofsson (död ca 1653 baserat på mantalslängder) och hans mor Karin. Farfadern var troligen 'Oluff i Foglebo', som nämns i tidiga mantalslängder.

Flygare var ett ålderdomligt ord för ett flygande djur, vilket oftast verkar ha avsett fågel, så även detta soldatnamn skulle kunna tyda på att Olof Jönsson Flygare (Fågel) föddes i och hade djupa rötter i Fåglebo i Högsby socken.

Att Olof Jönsson i rullorna sades komma från Forsaryd kan ha berott på att Fåglebo och Forsaryd låg nära varandra, men jag tror att någon form av släktkoppling också kan ha funnits.

Efter att fader Jon hade dött verkar moder Karin ha bott kvar i Fåglebo i några år innan en Olof Månsson tillsammans med en Jöns (Månsson?) sen tog över. Möjligen härstammade dessa från Måns i Forsaryd och kanske var de släkt med folket i Fåglebo. Karin med barn (utöver Olof födde hon minst tre flickor 1641, 1645 och 1647) verkar ha flyttat till ännu okänd gård/ort några år efter maken Jons död. En av Måns i Forsaryds barn hette för övrigt också Karin (dock född 1637, gift med en Per Persson 1656), men om det var Jon eller Karin, som möjligen var släkt med Måns i Forsaryd vet jag inte.

Som jag nämnde i inledningen fanns ytterligare en Olof Jönsson/Joensson i de småländska rullorna, men jag har inte lyckats att utreda varifrån denne kom.

Om Olof Jönsson Flygare inte var från Högsby socken, så är min andra teori att han red för Svarttorp eller Lekeryd just öster om Huskvarna. Senare (åtminstone sen början av 1700-talet) blev nämligen Flygare ett soldatnamn för ryttare därifrån. Enligt soldatregistret var det endast småländska ryttare därifrån, som erhöll soldatnamnet Flygare.

Jag lutar dock åt att Olof Jönsson Flygare fick sitt soldatnamn först på 1690-talet i Skåne och att det härleddes från Fåglebo.

Är det någon, som baserat på ovanstående, kan hjälpa mig att komma närmare sanningen om vem Olof Jönsson Flygare var? Jag tror att jag har rätt, men vill gärna kunna vara lite säkrare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna