ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nämndeman Jonas Stensson i Slagdala, Virserum  (läst 1021 gånger)

2019-05-01, 17:24
läst 1021 gånger

Utloggad Anders Svensell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-07-24, 15:36
    • Visa profil
Söker uppgifter om vilka som var barn till Jonas Stensson, död 1741-06-19 i Slagdala, och Karin Larsdotter, bg 1727-10-08. Enligt mantalslängderna bosatta i Gräntö 1693-1715 och därefter i Slagdala.

Är följande personer barn till Jonas Stensson och hans hustru Karin Larsdotter:

Elin Jonsdotter, gift 1714-10-24 i Virserum med Per Månsson från Långruda. Elin från Gräntö vid vigseln.

Carin Jonsdotter, gift 1716-11-11 i Virserum med Carl Carlsson från Slagdala. Carin från Gräntö vid vigseln.

Sten Jonsson, gift med Margaretha Svensdotter och bosatt i Kråketorp (1718) och i Björkmossa (1724).

Kierstin Jonsdotter, gift 1722-11-25 i Virserum med Elof Carlsson. Kierstin från Slagdala vid vigseln.

Margaretha Jonsdotter, gift 1724-11-01 i Virserum med Daniel Persson från Harghult, Ökna. Margaretha från Slagdala vid vigseln.

/Anders Svensell

2020-08-16, 23:15
Svar #1

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej Anders,
Slagdala verkar inte vara så hett ämne här på forumet och jag vet inte om du längre behöver uppgifterna men jag försöker bidra med det jag vet.

Elin Jonsdotter bör vara dotter till Jon Stensson. Källa: "Stig Östensson: Sju bondestudenter Trivallius, en bonddotter Trivallia och tre gårdars historia" i Svensk Genealogisk Tidsskrift 1/2007, s.32

I samma artikel omnämns även Annica Jonsdotter gm Östen Andersson från Ryd i Järeda Sn.

Carin Jonsdotter har jag själv antagit vara ytterligare en dotter till Jon Stensson i och med kopplingen till Gräntö i samband med vigseln 1716. Stig Östenssons påstår dock i sin artikel "Två fästmän som var släkt med sina fästmör" i Släkt och Hävd 1987:nr3-4, not 16 sid. 425 att Karin Jonsdotter (ca 1698-1784) var från Slagdala nr 1. Det gör mig lite tveksam till om hon verkligen är dotter till Jon Stensson.

Sten Jonsson känns uppenbar som son till Jon Stensson. När han och hustrun Margareta Svensdtr. får sin dotter Kierstin (f. 26 Okt 1718) i Kråketorp, då är h. Elin i Långeruda och pig. Kierstin Jonsdtr. vittnen.

Kierstin Jonsdotter vet jag egentligen inget om. Hittar dock 2 barn födda i Blackelid med fader (Elof/Elfver Carlsson) med moder Kierstin Jonsdtr. Dopvittnen till första (?) barnet Annica (f. 5 Aug 1723) var bl a Sten i Berkemåssa, h. Annica i Wirserum och h. Elin i Långeruda vilket borde bekräfta att Kierstin var dotter till Jon Stensson.

Margaretha Jonsdotter (min ana) har i samband med sin tredje dotters födelse (Kerstin Danielsdotter, f. 13 Feb 1733 i Harghult) h. Annica Jonsdtr och pigan Lisbetta från Slagdala som vittnen. Annica Jonsdtr. återkommer som vittne 1742 men då bor hon i Långeruda (vilket stämmer med att hon och maken flyttat dit 1740)

Mvh / Torbjörn

2020-08-23, 18:46
Svar #2

Utloggad Anders Svensell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2023-07-24, 15:36
    • Visa profil
Hej Torbjörn,
Kul med lite nya synpunkter om Jon Stensson i Slagdala. Margareta Jonsdotter i Harghult, Ökna är min ana också och Margareta finns som dopvittne när Kierstins barn döps 1729 i Hultarp och 1738 i Slagdala.
Annika Jonsdotter gift 6/1 1730 med Östen Andersson från Ryd i Järeda ska förstås också vara med som en eventuell dotter till Jonas Stensson. Margareta Jonsdotter finns med som dopvittne när deras dotter Helena föds 19/12 1739 i Långeruda.
Jag håller med om att det är tveksamt om Karin Jonsdotter är en dotter till Jon Stensson även om Karin och Carl Carlsson finns i Slagdala 2 enligt mantalslängden. När man kontrollerar dopvittnen för Margareta, Kierstin, Annika och Elin så står de ofta med som dopvittnen för varandras barn men inte till Karins barn. Jonas Stensson själv finns med som dopvittne när Karins son Carl föds 1725 och det är kanske också något som talar för att Karin Jonsdotter inte är hans dotter.
Så Sten, Elin, Annika, Kerstin och Margareta bör vara barn till Jon/Jonas Stensson och Karin Larsdotter. Det är inte lätt att reda ut hur alla i Slagdala är släkt med varandra vid den här tiden. Jag har också en Per Jonsson i Slagdala 1 gift 1721 med Margareta Hemmingsdotter och död 1742 3/7, som jag försöker hitta föräldrarna till.
Måste läsa artikeln av Stig Östensson i SGT 1/2007 som jag inte kände till tidigare.
Mvh Anders

2020-08-24, 15:22
Svar #3

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej Anders,
Gällande Stig Östenssons artikel i SGT så har jag redan nämnt det mesta som står om Jon Stensson men om du har ett allmänt intresse för Virserums sn som sträcker sig utanför Slagdala så finns det mycket matnyttigt. Framförallt avseende byarna Rödmossa och Triabo. Den går att beställa på USB från Genealogiska föreningen.

Som du kanske sett så har jag en annan fråga avseende Slagdala under Virserum och i och med att jag tittade lite på din Per Jonsson så kan det kanske vara så att de har någon typ av beröring som jag inte funderat ut ännu. Både din Per J. och min Per M. finns i Slagdala nr 1 men min Per verkar vara en generation äldre. Per M. gifte sig med Knut Öjarssons änka ca 1703 och Nils Persson som stod för den hemmansdel där änkan Karin dyker upp 1711 kan vara den Nils Persson som 1688 gifte sig med Inga Öjarsdotter.

Jag gjorde en snabb koll i mtl och din Per dyker upp som son till änkan Karin 1718. 1719 anges han som son Pär Jonsson 19 år. Jag hittar inget snabbt svar på vem som kan vara far till Per J. Den enda Jon som finns i Slagdala nr 1 är Jon Månsson som försvinner ur mtl 1701. Det finns en Jon Månsson som dör vid 80 års ålder i Slagdala 1718 men Karin benämndes änka redan 1711. Var hittade du Per's dödsdatum?

Känns som om det finns kopplingar till Triabo, Lönneberg (Agneta) och Kråketorp via dopvittnen men min databas är lite för liten än för att jag skall kunna dra några snabba slutsatser. Många Månsson/Månsdotter som jag inte får in i bilden.

Mvh / Torbjörn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna