ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosterbarn - Lägga till biologisk förälder  (läst 825 gånger)

2019-04-29, 10:56
läst 825 gånger

Utloggad Elin Hjärtberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-08-07, 19:05
    • Visa profil
Hej!
Jag har i min släktforskning ett par som sedan får en fosterdotter, detta står med i husförhörslängden. Har registrerat henne som fosterdotter till mannen och kvinnan i Disgen, men jag har även fått reda på vem hennes biologiska moder är. Senare (ca 20 år) blir hon även adopterad som deras dotter och det har jag kunnat registrera.

Hur kan jag lägga in den biologiska modern som förälder efter att dottern är registrerad som fosterdotter till detta par? Är det ens av intresse/relevans att registrera den biologiska modern?

2019-04-29, 17:46
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:53
    • Visa profil
Visst är det relevant, generna kommer ju från biologiska modern. Ofta kan man lägga till flera mödrar, men hur beror på vilket program du använder.

2019-04-29, 19:55
Svar #2

Utloggad Jan Lilliesköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 395
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:39
  • Jan Lilliesköld
    • Visa profil
Du har skrivit in den här frågan under rubriken Disgen 8.

I denna version av Disgen kunde man inte registrera annat än ett par av föräldrar.

Själv skrev jag i förekommande fall in andra föräldrar än de biolgiska (utan att gå in på om dessa var de riktiga eller inte) som kommentarer.

Men från-och-med version 2016 av Disgen så har man förutom biologiska föräldrar kunnat registrera både adoptivföräldrar och fosterföräldrar.

Den senaste versionen av Disgen är 2019-versionen.

Det finns både hjälptexter i programmet, samt utförliga guider på DIS hemsida hur man praktiskt gör för att ange fler typer av föräldrar än just de biologiska.

Sedan får man själv ta ställning till vilka av olika föräldrar som ska visas (t ex vid utskrifter).
Jan Lilliesköld

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna